Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

SPOC's

Laatst bijgewerkt op:

;De huidige generatie heeft absoluut behoefte aan lessen in ICT-vaardigheden. Omgaan met ICT gebeurt vooral thuis, met hulp van broers/zussen en ouders maar vaak gewoon door trial and error. Papieren boeken en pen en papier worden momenteel het meest gebruikt in het onderwijs. Het digibord doet langzaam zijn intrede en heeft een fun-factor bij leren. De deelnemers geven aan dat het digibord niet altijd wordt gebruikt. Ook zijn er veel leraren die bepaalde functies niet of verkeerd inzetten. Internet wordt regelmatig gebruikt op scholen, maar er zijn wel strenge regels aan verbonden. Deelnemers leren nu vooral over de gevaren van internet. Mobiele apparaten zoals een laptop, smartphone of tablet worden nauwelijks ingezet. Deelnemers vinden deze apparaten wel erg aantrekkelijk, maar geven aan dat ze er alleen van leren als ze er binnen een duidelijke context mee werken. Uit onderzoek blijkt ook dat digitale apparaten aanschaffen niet voldoende is. Onderzoeken tonen aan dat binnen scholen nauwelijks wordt gewerkt vanuit een duidelijke visie over welke kennis en/of vaardigheden aan kinderen overgedragen moeten worden. Niet elk middel is geschikt om alles te leren.  Meer doen, meer context; wat je leert in de praktijk brengen. Digitalisering speelt hierin een rol, maar is niet dé oplossing of hét middel. Het blijft een combinatie van verschillende middelen. Omdat het onderwijs praktischer en toepasbaarder wordt, moet daarmee ook meer aandacht zijn voor ICT-vaardigheden en mediawijsheid. Hoe maak je dingen? Hoe kun je digitale middelen inzetten om zelfstandiger, sneller, leuker of beter te leren? Hoe werkt de computer? Hoe werkt het internet? En hoe zoek je dingen op en filter je die informatie? Voor een antwoord op al deze vragen kijken onze deelnemers naar de belangrijkste persoon in hun schoolperiode, DE DOCENT. Door de veranderende verwachtingen waarmee deelnemers naar school komen ontstaat een toenemende druk op docenten snel media- en ICT vaardig te worden. Ik ontwikkel SPOC’s die docenten daarbij op weg helpen. ;ICT-vaardige docenten en meer 21st. skill lessen. Door het maken van SPOC's