Speciale Aandacht in het reguliere basisonderwijs
;De invoering van Passend Onderwijs beoogt het zoveel mogelijk binnenboord houden van leerlingen die speciale aandacht behoeven. Voor het geven van deze speciale aandacht op het gebied van gedrag, willen we op de Samenwerkende-Vrijescholen-Zuid-Holland kortdurende gezamenlijke projecten ontwikkelen waarin deze leerlingen sociaal-emotionele groei kunnen doormaken en essentiële vaardigheden kunnen ontplooien.;Met Speciale-Aandacht-klassen (SpA) werken we samen aan passend onderwijs waarbij we meer leerlingen met een zorgvraag op het gebied van sociaal-emotionele ontwikkeling, onderwijs opmaat kunnen bieden en daardoor binnenboord kunnen houden. SpA is niet alleen een acroniem maar betekent hier vooral: ‘Plek voor herstel en groei.’ Deze plek willen we vormgeven in relatief korte trajecten buiten de reguliere klas. Leerlingen met een gedragsvraagstuk gaan een dag per week, gedurende 12 weken in een kleine groep aan de slag om middels een vaste structuur vaardigheden te vergroten en te ontwikkelen. Afhankelijk van de ondersteuningsbehoefte van het kind kan gekozen worden voor de Bronklas. de Buitenklas of de Sportieve klas. In de Bron-klas ligt het accent op de samenwerking tussen ouder, leerling en leerkracht om te werken aan werkhouding en gedragsverbetering. Hierbij wordt, naast het eigen schoolwerk ook gewerkt aan kunst en ambacht. De Buiten-klas is gericht op handenwerk en persoonsvorming in tuin en natuur. In de Sportieve-klas oefenen leerlingen mbv specifiek gym-aanbod in samenwerken, impulsbeheersing en afstemming. De ervaringen met de verschillende SpA-klassen zullen binnen onze samenwerking gecombineerd en gedeeld worden om zo elke school te inspireren en te ondersteunen om eigen SpA-klassen op te zetten.