Shared control! Leerling als copiloot aan het roer
;Projectplan heet ‘Shared control’. Het docententeam en de 4vwo-leerlingen werken een jaar lang tijdens een lessenpilot, studiedagen en een projectweek samen. Met als doel te professionaliseren tot een leergemeenschap waarbij zelfverantwoordelijk leren meer centraal komt te staan in de school. De leerling krijgt zo een actievere rol in de les. ;Doel: 1. Het kritische docententeam inspireren, overtuigen, motiveren om een grote stap te zetten van klassikaal onderwijs naar meer leerling-gestuurd onderwijs. Leerling-gestuurd onderwijs (zelfverantwoordelijk leren en differentiatie mogelijk maken met inzet van ICT) waarbij de leerling meer ruimte krijgt om zich te ontwikkelen als zelfstandige en zelfverantwoordelijke leerling. 2. De samenwerking tussen leerlingen en docenten versterken. 3. Leerlingen een actievere rol geven in de les. Werkwijze: Het projectplan bestaat uit drie onderdelen: een lessenpilot, drie studiedagen en een projectweek. Het pilotteam van vijf docenten wordt gekoppeld aan een team van zeven leerlingen (schoolleiders, projectmanagers en ICT-workshopleiders in spé) die delen van de lessen, studiedagen en de projectweek gaan verzorgen. Voor de lessenpilot ontwikkelen docenten heldere kaders in de vorm van leerroutes met leerdoelen, feedback en reflectie (vb. competentiewaaier). De leerroutes geven de leerlingen keuzevrijheid. Zij krijgen ruimte te kiezen voor verschillende werkvormen (lesinhoud aanleveren, een les overnemen) en vormen van toetsing (vb. digitaal portfolio). Ook zijn er drie studiedagen (zelfverantwoordelijk leren, differentiëren, professionaliseren met ICT) en een projectweek waarbij de leerlingen het roer van de afdeling over zullen nemen. Zij zullen les gaan geven aan de docenten. Zo ervaren de docenten hoe het onderwijs van de toekomst eruit kan zien.