Scrummen bij Scheikunde
Ontwikkelen van lesmateriaal passend bij het gebruik van de scrumtechniek tijdens scheikundelessen.Dit ben ik (wie) Mijn naam is Hans Vogelzang. Ik geef drie dagen per week scheikunde in Zwolle. De overige twee dagen werk ik aan een promotieonderzoek waarin ik de effecten van de scrumtechniek op de leeropbrengsten bij scheikunde onderzoek. Daarom ga ik dit doen (waarom) De scrumtechniek ondersteunt activerende werkvormen. Leerlingen werken gefocust aan een helder geformuleerd doel (bijv. over 6 weken heb je een werkende batterij gebouwd). Tijdens het proces checken de leerlingen met behulp van formatieve toetsen in hoeverre ze de onderliggende theorie hebben begrepen. Goede formatieve toetsen geven de leerling en de docent inzicht in wat al goed gaat en wat nog beter kan (en moet)! Dit ga ik doen (wat) Samen met ongeveer 8 scheikundecollegae afkomstig uit het hele land gaan we geschikte opdrachten ontwerpen, die we voorzien van bijpassende formatieve toetsen. Zo ga ik dit doen (hoe) Op donderdagavond 12 januari 2017 gaan we gezamenlijk ontwerpprincipes ontwikkelen. Doel is om eigenaarschap te creëren. Zo ontstaat hopelijk een duidelijk beeld van de eisen waaraan de opdrachten en de formatieve toetsen moeten voldoen. Vervolgens kiezen collegae in tweetallen een domein of thema uit het examenprogramma waarbij ze materiaal gaan ontwikkelen (voor de zomer). Dit heb ik van jou nodig (behoefte) Feedback op de aanpak. Wat vergeet ik? Ik heb behoefte aan tips om het project op stoom te houden. De intenties en de motivatie zijn prima… maar de waan van de dag gaat ons niet voorbij. 4 januari 2017 Hans Vogelzang;None;None