schrijven en redeneren in de zaakvakken2
;Docenten vinden het lastig om leerlingen de juiste ondersteuning te bieden bij het leggen van causale verbanden en het schriftelijk verwoorden van deze verbanden. Ze missen kennis (en ervaring) om leerlingen effectieve redeneer- en schrijfstrategieën aan te leren. Daarom moet de didactische gereedschapskist van docenten op dit gebied worden vergroot.;Volgens zaakvakdocenten zijn gebrekkige schrijf- en redeneervaardigheden een van de grootste problemen in het zaakvakonderwijs (Van Drie, 2014). Veel docenten missen kennis van effectief schrijfonderwijs en zijn daardoor niet in staat om leerlingen te ondersteunen bij het opschrijven van een sluitende redenering. Terwijl er effectieve schrijftechnieken ontwikkeld zijn, die ook in de Nederlandse context (technieken: NRO-projectnummer 405-14-505) werken. Ik participeerde in dit NRO-project en heb mijn kennis deels gedeeld met collega’s tijdens een workshop. Toen bleek dat de docenten het probleem herkenden en deze technieken graag willen gebruiken, maar daar ondersteuning en tijd voor nodig hebben. De hoofdonderzoeker van het NRO-programma (UvA) verleent, samen met de taalcommissie van onze school, medewerking. Doelen: - vergroten kennis van betrokken docenten over schrijf- en redeneervaardigheden - docenten 11 lessenseries laten ontwikkelen om kennis in de praktijk toe te passen Stappen: 1. docenten vergroten hun kennis door nascholing en bestuderen literatuur 2. ontwikkelen 11 lessenseries / vakoverstijgende projectdag waarin een effectieve schrijfdidactiek wordt gebruikt. 3. series testen in de praktijk 4. lessenseries evalueren en verbeteren Tijdens dit traject leren docenten technieken die nodig zijn om ook in hun andere lessen leerlingen beter te laten schrijven en redeneren. Ze raken zo bewust bekwaam.