Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Schoolpleinwinkel

Laatst bijgewerkt op:

;Als leerkracht in de 21e eeuw is het niet meer voldoende alleen kennis over te dragen. Naast kennis is de ontwikkeling van vaardigheden en de juiste attitude bij kinderen steeds belangrijker. Dit betekent niet alleen een aanpassing in het lesmateriaal, belangrijker zijn de vaardigheden en houding waarmee ik als leerkracht mijn onderwijs vorm geef. Komend jaar wil ik mijn leerlingen op een onderzoekende manier laten leren, meer specifiek gaan zij eigenhandig een schoolpleinwinkel opstarten en draaiende houden. Als leerkracht wil ik niet alleen mijn onderwijs op een onderzoekende manier vormgeven, nee, ik wil zelf ook aan mijn eigen onderzoekende houding en onderzoeksvaardigheden werken. Daarom participeer ik in een traject met een zogenaamde triple loop van onderzoek: een wetenschapper doet wetenschappelijk onderzoek, ik als leerkracht doe praktijkgericht onderzoek en de kinderen leren op een onderzoekende manier. In dit traject word ik als leerkracht getraind in de didactiek van het onderzoekend leren maar werk ik ook (onder begeleiding van onderzoeksdocent van de Pabo en een wetenschapper) aan mijn praktijkgerichte onderzoeksvaardigheden. Op deze manier kan ik doelgericht en betrouwbaar in kaart brengen of de motivatie van kinderen groter wordt als zij op een onderzoekende manier werken aan hun ‘eigen’ schoolpleinwinkel. Eigenaarschap en betrokkenheid ontstaat op deze manier niet alleen bij de leerlingen, maar ook bij mij als leerkracht.;Leerlingen gaan een schoolpleinwinkel opstarten. Aan de hand van 3 pijlers; interview met expert (ondernemers), enquête ondernemers eigen omgeving, observeren van lokale ondernemers.