scheikunde van kookboek naar onderzoek, plan en proces
Het schooljaar is weer begonnen. De eerste scheikunde practica zijn alweer uitgevoerd. Practica die de leerling lekker op weg helpen, zoveel reageerbuizen, haal dat, pak dat, verwarm totdat. Gewoon doen wat er staat en als het niet goed gaat, ja wat dan nog. Lekker uurtje rommelen met stoffen. Ja dat is nu precies wat wij als sectie scheikunde van het Christelijk Lyceum Delft niet voor ogen hebben. Wij zijn met 6 collega’s; Sabina onze TOA de spil in het practicum, dan Kees, Ingeborg, Marianne, Remko en ik Suzanne van der Waal. Al enkele jaren zijn wij bezig om delen van het practicum te herschrijven, zodat leerlingen gaan nadenken over het practicum dat zij uitvoeren. Wij vinden dat onze leerlingen, zowel havo als vwo, onderzoeksvaardigheden moeten ontwikkelen. Alleen de vorm waarin de practica worden aangeboden, biedt weinig ruimte voor groei en oefening hierin. Dat alles binnen de schoolstructuur zoals die er nu is. Bovendien, weten wij eigenlijk wel wat wij dan voor practica wij dan wel willen aanbieden? Met de ruimte die wij als sectie scheikunde hebben gekregen door de LOF-uren, iedereen uit de sectie heeft een eigen rol en bijbehorend aantal uren, gaan we dit en volgend jaar aan de slag om de stap van kookboek naar onderzoek vorm te gaan geven. Collega Remko heeft het programma voor onze startdag op papier gezet, dinsdag 6 september zetten we de puntjes op i tijdens de sectievergadering en dan aan de slag. Wat wij zoeken als sectie scheikunde? Ervaringen met aandacht op vaardigheden, bij voorkeur onderzoeksvaardigheden, binnen een bestaande structuur. Opzet sectiedag LOF – scheikundeDi 11 oktober 2016Bij Kees in DordrechtMeenemen:
- Laptop
- Lunch gerecht/taart
10.00u Inloop / Opening (koffie/thee/koekje?) 10.15u Waterstof (1)
- Wat willen we met practica bereiken?
- Welke vaardigheden willen we aanleren?
- Hoe willen we die doelen bereiken?
Vorm: brainstorm, centraal, werkvorm, een mix? 11.15u Helium (2)
- Welke vorm geven we aan de practica (open/gesloten/vragen/voorbereiding etc.)
12.00u Lunch (ieder wat mee?) 13.00u Aluminium (13)
- In tweetallen een jaarlaag in grote lijn uitwerken
- Welke proeven wel/niet?
- Welke opbouw binnen het jaar in vaardigheden?
14.00u Ijzer (26)
- Uitwerkingen naast elkaar leggen en doorlopende lijnen uitstippelen
- Tweede paar ogen
15.00u Pauze (koffie/taart?) 15.30u Platina (78)
- Terugblik: hebben we de juiste stappen gezet en zien we het resultaat zitten?
- Alleen of in tweetallen één experiment in detail uitwerken
16.30u Goud (79)
- Uitwisselen
- Verder taken verdelen
18.00u Einde – samen ontspannen/eten (Pizza/Chinees bestellen?) ;None;None