Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Schatgraven

Laatst bijgewerkt op:

Een goede leerkracht zegt waar je moet graven, niet wat je moet vinden... Bij het LOF-project 'Speciale Aandacht in het reguliere onderwijs' is op vrijeschool Widar ervaring opgedaan met een nieuwe vorm van ouderbetrokkenheid. Ouders worden binnen dit project namelijk intensief betrokken bij de begeleiding van hun kind. SpA staat hierbij voor ‘Speciale Aandacht’, maar ook voor ‘bron’ voor groei.  De SpA-klas is één van pilot onderdelen van het SpA-project. In de SpA-klas werken kinderen een ochtend in de week met hoofd hart en handen aan een positieve werkhouding. Even weg uit de eigen klas en een andere focus op de leerling. Doordat ouders, leerling en school in de SpA-klas nauw samenwerken, kunnen ze ontdekken wat een leerling nodig heeft om te groeien. “Door de Wet Passend Onderwijs worden kinderen met gedragsvraagstukken meer binnenboord gehouden in de klas. Met het SpA-project proberen we daar vorm aan te geven,” vertelt Annejan Mieras die samen met Anja Knijn initiatiefnemer is. “Traditioneel gezien is de rol van de ouders groot in de vrijeschool, maar om hen zo intensief te betrekken bij de begeleiding op school is nieuw,“ zegt Annejan. “Ouders zijn die ochtenden zelf als begeleider in de SpA-klas  aanwezig.” De zeven weken SpA-klas bleek een hele ontdekkingsreis. “We merkten hoe belangrijk het was om samen met de leerling de eigen onrust-bronnen te onderzoeken. Dat deden we met SpA-gesprekjes: Het schatgraven. Zonder in te vullen, probeer je er dan als leerkracht achter te komen welke vraag of behoefte er onder het ongewenste gedrag verborgen ligt. Het valt me op dat… Wat is er aan de hand? Wat dacht je toen?  Zo’n gesprekje verloopt laagje voor laagje en gaat uit van het idee dat een goede leerkracht zegt waar je moet graven, niet wat je moet vinden. Het levert waardevolle aanknopingspunten op, waar leerling, ouder en leerkracht samen mee aan de slag kunnen. “Dat kan ook tijdens een gewone lesdag, maar in de SpA-klas gaat dat makkelijker: je hebt maar zes leerlingen en er zijn ook nog ouders bij.” Of er volgend jaar opnieuw een SpA-klas komt, is nog niet bekend. “Het is wel een groot instrument,” zegt Annejan. “Maar met het schatgraven willen we zeker verder.  Het mooiste zou zijn als we klassenleerkrachten hier vaardig in kunnen maken ze in de gelegenheid kunnen stellen zelf te ervaren hoeveel het ze kan opleveren. Elke schooldag is namelijk vol kansen voor schatgraven, maar ook zo vol andere belangrijke zaken.” Komend schooljaar gaat het SpA-project hiermee verder en blijven Annejan en Anja deze nieuwe  werkvormen doorontwikkelen. Gebaseerd op de tekst van: Cisly Burcksen in het SVZH schoolblad De Seizoener, zomer 2017 ;None;None