samen van PO naar VO
Ter bevordering van een soepele overgang van het PO naar het VO wil ik een programma ontwikkelen, waarin docenten en leerlingen van beide schooltypen samenwerken in workshops en lespakketten, die voor alle betrokkenen leerzaam zijn en bijdragen aan het verlagen van de drempel van PO maar VO.;Ter bevordering van een soepele overgang van het PO naar het VO wil ik een programma ontwikkelen, waarin docenten en leerlingen van beide schooltypen samenwerken in workshops en lespakketten, die voor alle betrokkenen leerzaam zijn en bijdragen aan het verlagen van de drempel van PO maar VO.;Doel: Veilige en effectievere manier opzetten om leerlingen voor te bereiden op de overgang van PO naar VO. Docenten van beide scholen gaan beter en frequenter communiceren, tot verbetering van wederzijds begrip en effectievere begeleiding bij de overgang van de leerlingen. Leerlingen van groep 8 worden op een veilige manier voorbereid op wat komen gaat op de VO-school. Leerlingen van de VO-school leren lessen ontwikkelen, uitleggen, sociale vaardigheden en organiseren. Docenten van de PO-school en docenten van de VO-school gaan samen om de tafel om met elkaar de behoeftes van de leerlingen te bespreken en in kaart te brengen. Docenten en VO-leerlingen krijgen ruimte om lessen te ontwikkelen binnen hun passie. (bv. digitale fotografie, sterrenkunde, digital-design, robotica, textiele werkvormen etc.) Werkwijze: Leerlingen van de VO-school zullen in tweetallen lessen geven aan kleine groepjes (8 personen), of aan de hele klas, (onder begeleiding van een docent). Dit kan afwisselend op de VO- en op de PO-school plaatsvinden. Ik beperk mijn initiatief nu tot twee basisscholen in de opzet. Uitbreiding naar meer basisscholen (met meer collega’s) is later mogelijk. Olievlekwerking: Als er door de samenwerking met de eerste twee PO scholen een document met start-lessen, doelen en