Samen-Tijd
;Samen-Tijd Op onze school zitten veel kinderen die de wereld als onveilig ervaren, een gevoel van basisvertrouwen missen. Deze kinderen komen om te leren, maar het zijn ook kinderen met een complexe achtergrond. Het zijn kinderen die moeite hebben met het reguleren van hun gedrag en hun emoties, kinderen die moeite hebben met sociale vaardigheden en als gevolg zijn het vaak kinderen die moeite hebben met leren. Voor deze kinderen ontwikkelen we in samenwerking met Intermetzo Den Haag, een Top Referent Trauma Centrum, een vorm van klassikale spelbegeleiding waarin samen plezier hebben en op elkaar kunnen vertrouwen centraal staat. We geven deze spelbegeleiding de naam Samen-Tijd, we hebben ons laten inspireren door de behandelvormen Sherborne Samenspel en Theraplay. De bedoeling is om elke week bij elkaar te komen. In de klas. Een therapeut, de leerkracht, een onderwijsassistent. En we spelen. En om het spelen heen zorgen we voor een duidelijke structuur en verzorging. Elke bijeenkomst begint met een bekend liedje of kleine activiteit. Dan is er een moment in een klein groepje om te kijken hoe het met elk kind gaat en ervoor te zorgen dat elk kind zich gezien voelt. Vervolgens gaan we spelen. Van tevoren is er nagedacht over geschikte spelletjes voor deze bijeenkomst, waarbij we ervoor zorgen dat er aandacht is voor voldoende uitdaging en veiligheid. We zorgen ervoor dat elk kind betrokken is en dat initiatieven van het kind gezien worden en door ons in goede banen worden geleid. En aan het eind ronden we het, net als het begin, op een bekende en voorspelbare manier af. Het kind krijgt wat kleins te eten, we gebruiken een bekend lied of activiteit en zorgen ervoor dat de kinderen weer op hun plek terecht komen, klaar voor het vervolg van de dag. Het uiteindelijke doel is dat kinderen gedurende hun schoolloopbaan de mogelijkheid hebben om op te groeien tot evenwichtige personen die hun eigen gevoelens en gedrag kunnen reguleren, die hebben leren om te gaan met anderen, die in staat zijn om hun denkprocessen vorm te geven en te sturen. Maar vooral, dat ze een gelukkig mens worden. En Samen-Tijd helpt ze op weg.;