Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Samen onderzoeken(d) leren

Laatst bijgewerkt op:

;

De leerling die bij Filosofie een profielwerkstuk maakt moet als eigenaar van het eigen leerproces bezig zijn met de bekroning van een opleiding tot filosofisch onderzoeker. Die opleiding ontstaat door een leerlijn filosofische onderzoeksvaardigheden voor klas 1 t/m 6, gedifferentieerd voor havo en vwo, geïmplementeerd in samenwerking met andere maatschappijvakken.

;Doel van dit initiatief is een duurzaam geïmplementeerde doorlopende leerlijn onderzoeksvaardigheden van klas 1 tot en met 6 voor het vak Filosofie, met bijbehorende instructiematerialen, sjablonen voor opdrachten en beoordelingsinstrumenten voor de onderbouw en bovenbouw van de havo en het vwo die aansluiten bij de kerndoelen in de onderbouw, de eindtermen van de bovenbouw en het hoger onderwijs. Vertrekpunt is Onderzoek in zes stappen, ontwikkeld door SLO. Dit document biedt abstracte leerdoelen en stappenplannen voor het uitvoeren van onderzoek die in het initiatief concrete vorm moeten krijgen, toegespitst moeten worden op Filosofie, en daarnaast geschikt moeten worden gemaakt voor de onderbouw. Het leren van de onderzoeksvaardigheden moet van het profielwerkstuk geschreven bij Filosofie een meesterstuk te maken, waarin leerlingen hun interesses kunnen botvieren. Dit kan slechts als reeds in de onderbouw wordt aangevangen met het aanleren van onderzoeksvaardigheden. Aangezien Filosofie niet aan alle leerlingen in de onderbouw wordt aangeboden, zal om een doorlopende leerlijn te bereiken intensief samen worden gewerkt met een kerngroep van zeven docenten van andere maatschappijvakken met het oog op een later te ontwikkelen vakoverstijgende leerlijn onderzoeksvaardigheden voor alle maatschappijvakken. Dit initiatief dient daarmee tevens als een onderzoek naar de haalbaarheid van een dergelijke vakoverstijgende leerlijn.