Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Samen onderzoeken binnen cultuureducatie

Laatst bijgewerkt op:

;Op de Ontdekking willen we kinderen rijke cultuuractiviteiten bieden die zich richten op het proces en bijdragen aan het ontwikkelen van de culturele competenties. D.m.v. samen leren van handelend onderzoek gaan we de indicatoren bij de culturele competenties concreet maken in zichtbaar leerling- en leerkrachtgedrag en daarmee onze cultuuractiviteiten versterken.;Waarom: Kinderen (en volwassenen) leren d.m.v. cultuureducatie de wereld en zichzelf in die wereld kennen. (visie Ontdekking) Daarom willen we zorgen voor sterke culturele activiteiten vanuit de competenties. We willen ons ontwikkelen m.b.t. de culturele competenties en de leerkrachtvaardigheden die daarbij nodig zijn zodat we rijke, procesgerichte cultuuractiviteiten kunnen aanbieden waarin de kinderen hun culturele competenties volop kunnen ontwikkelen en eigenaar kunnen worden van hun eigen ontwikkeling. Wat: De indicatoren bij de culturele competenties vertalen naar zichtbaar leerling- en leerkrachtengedrag (Wat zegt en doet de leerling / leerkracht?) en dat inzetten binnen de cultuuractiviteiten zodat we gericht kunnen werken aan de culturele competenties. Hoe: Samen gaan we op zoek naar het zichtbaar gedrag bij de indicatoren. Dit doen we door samen activiteiten voorbereiden, uitproberen, observeren en reflecteren. We maken gebruik van video-opnames van onszelf tijdens onze activiteiten zodat we met en van elkaar kunnen leren en samen kunnen onderzoeken welk leerlinggedrag en leerkrachtgedrag nu bij een indicator past. Uiteindelijk worden dat twee documenten met zichtbaar leerling- en leerkrachtgedrag bij de culturele competenties + een document dat kinderen kunnen gebruiken om hun eigen ontwikkeling in beeld te krijgen. We nemen initiatief om onze bevindingen te delen met andere cultuurloperscholen.