Samen onderwijs ontwikkelen om formatief te evalueren
;Een groep docenten werkt systematisch samen in een Docenten Ontwikkel Team (DOT) aan lesmateriaal om formatief te evalueren en te differentiëren. Dit zijn werkbijeenkomsten waarin docenten de ontwerpcyclus doorlopen: Doelen – analyse – ontwerpen – uitproberen – feedback – bijstellen. Elke docent maakt lesmateriaal dat in de klas gebruikt wordt en we bezoeken elkaars lessen.;Het primaire doel is dat wetenschappelijk kennis over formatief evalueren vertaald wordt naar handelingsgedrag bij docenten in de klas. Formatief evalueren maakt dat we beslissingen maken die een positief effect hebben op leren. Het secundaire doel is dat we als docenten bekwamer worden om gezamenlijk wetenschappelijke kennis te vertalen naar ons handelen in het klaslokaal. Kennis over hoe je een goed werkend DOT draait kan vervolgens binnen en buiten de school gedeeld worden. Als werkwijze gebruiken we een DOT. We lezen boeken, artikelen en bekijken video’s en presentaties over formatief evalueren. Vanuit ons reguliere scholingsbudget kunnen we naar congressen en lezingen over dit onderwerp. De bijeenkomsten zelf zijn werkbijeenkomsten waar we ter plekke tijd hebben om lesmateriaal te maken. De facilitator zorgt voor bruikbare instrumenten bij elke stap van de ontwerpcyclus. Elke docent maakt lesmateriaal dat in de klas gebruikt wordt. Na feedback van leerlingen en collega’s wordt het materiaal verbeterd. Opgedane kennis en lesmateriaal wordt met collega’s buiten het DOT gedeeld.