Samen leren door beelden
SAMEN LEREN DOOR BEELDENSamen leren door beelden bewijst zich in praktijk!.De methodiek blijkt in praktijk succesvol. Steeds meer collega's doen mee. Er draaien nu 8 groepen op mijn school (december 2016). Vanaf februari 2017 start het project Samen leren door beelden op 2 andere scholen in Haarlem. De voorbereidingen zijn in volle gang. Samen leren door beelden brengt collega's dichter bij elkaar, geeft verbondenheid en geeft inspiratie. Het gebruik van beelden voorkomt dat collega's langs elkaar heen praten. Je ziet wat je collega bedoelt. De gesprekken gaan over de dagelijkse onderwijspraktijk en de adviezen zijn direct toepasbaar. Leren van elkaar gaat zo op een natuurlijke manier. Samen leren door beelden leidt daadwerkelijk tot onderwijsverbetering door de leerkrachten zelf bedacht en vormgegeven. Dit ben ikIk ben Carola der Schrier. Op mijn speciale school begeleid ik ruim 50 collega's bij het geven van onderwijs. Begeleidde ik voorheen collega's individueel, nu organiseer ik bijeenkomsten Samen leren door beelden. Dat is super efficiënt en veel, veel waardevoller! Samen leren door beeldenLeerkrachten leren samen door het bespreken van beeldopnames uit de eigen klas. Samen leren door beelden is een vorm van intervisie op basis van opnames uit de eigen klas. Beelden zeggen zoveel meer dan woorden!

Leerkrachten kiezen vooraf gespreksonderwerpen. Tijdens de bijeenkomst laten zij opnames uit de eigen klas aan elkaar zien. Leerkrachten zien 4 keer per jaar hun collega's aan het werk. Hoe inspirerend is dat! Zij zien wat werkt in praktijk. Leren vanuit de praktijkMijn doel is Samen leren door beelden voor andere scholen toegankelijk te maken. Leerkrachten verdrinken in adviezen. Het grootste deel van de tijd worden ze belast met het uitvoeren van richtlijnen van anderen. Die richtlijnen geven lang niet altijd antwoorden op vragen die bij de leerkrachten leven. Daarom start Samen leren door beelden bij de leerkracht in de dagelijkse praktijk. Dit schooljaar starten er op mijn school vier groepen en één groep op een andere school. Ik bundel de ervaringen in een handleiding. Die handleiding presenteer ik op diverse netwerken. Leerkrachten bepalen zelf wat zij willen lerenDat is een omslag in denken die ik jou vraag uit te dragen. De leerkracht doet er toe!;None;None