Samen leren binnen het gymnasium
;Ik ben docent Nederlands in onder- en bovenbouw van Lyceum Schöndeln in Roermond en mentor van 2 gymnasium. Als onderwijspionier probeer ik met het gymnasiumteam de onderbouw van het gymnasium naar een hoger plan te tillen door leerlingen meer kansen te bieden tot persoonlijk leren. Om het persoonlijk leren te optimaliseren, willen wij tutoren opleiden voor alle leerlingen die een (gedeeltelijk) eigen leerroute volgen. Wij willen de continuïteit van deze werkwijze waarborgen, door deze tutoren ook te leren hoe zij de opleiding aan een volgende generatie kunnen overdragen. Leerlingen moeten zo veel mogelijk uit zichzelf kunnen halen in een klimaat waarin dat ook geaccepteerd wordt. Ze voelen zich goed ondersteund door ‘ervaringsdeskundigen’ en deze ontwikkelen op hun beurt kwaliteiten die in de reguliere lessen weinig aan bod komen. Bij eigen projecten en bij leerproblemen zijn leerlingen afgelopen jaar begeleid door examenkandidaten uit het gymnasium. Gezien het enthousiasme van alle betrokkenen willen we een systeem opzetten waarbij: a. een groep leerlingen uit de bovenbouw leert hoe onderbouwleerlingen te coachen; b. deze groep leerlingen leert hoe ze andere bovenbouwleerlingen als coach kunnen opleiden. Bovendien krijgen Gymnasium-3-leerlingen een Gymnasium-2-leerling als buddy. Zij helpen hun buddy’s te wennen aan een zelfstandiger werkwijze en betrekken hen bij persoonlijk leren-projecten. Ook hier hebben we behoefte aan een training van de buddy’s, inclusief de overdracht van hun aanpak aan de volgende generatie derdeklassers.;