Samen leren
Vandaag heeft Stefanie een workshop gegeven aan iedereen die mee gaat doen aan Samen-Tijd. Ze heeft verteld over de neurale netwerken in ons brein en hoe ontwrichtend het effect van traumatische ervaringen op de vorming van die netwerken kan zijn. Gelukkig zijn er mogelijkheden om te werken aan herstel. Dat gebeurt onder andere door nonverbale therapieën waarin die delen van het brein worden aangesproken die zich voornamelijk in de vroege jeugd ontwikkelen. Samen-Tijd is gebaseerd op zulke therapievormen. Niet alle kinderen bij ons op school zijn getraumatiseerd. Maar bij de meeste kinderen kun je wel spreken van een gebrek aan basisvertrouwen. Dat kan ook veroorzaakt worden door hun stoornis; hierdoor duurt het vaak langer voordat de omgeving van het kind adequaat kan reageren op de behoefte van het kind. We hebben verschillende spelletjes en oefeningen die we in de Samen-Tijd kunnen gaan doen al met elkaar geoefend. Goed om te doen en altijd een beetje spannend. Maar daarna overheersde het gevoel: Ja dit is goed, laten we beginnen! Gelukkig maar, want volgende week is het al zover...;None;None