Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Samen delen

Laatst bijgewerkt op:

Op de tweede bijeenkomst van Onderwijspioniers kwam als actiepunt naar voren dat er meer gedeeld moest worden met de betrokkenen. De eerste maanden van het schooljaar had ik voornamelijk met betrokkenen afzonderlijk gesproken. Het werd tijd voor een bijeenkomst met iedereen, Samen-Tijd! In december hebben we met z’n allen om de tafel gezeten en een paar dingen doorgesproken.     Waarop is Samen-Tijd gebaseerd?  Het uitgangspunt van de therapieën die aan de spelbegeleiding ten grondslag liggen is het verbeteren van de relatie door spel. Het gaat erom in het hier en nu ervaringen op te doen die belangrijk zijn bij het tot stand komen van veilige hechting. Er zijn vier dimensies te onderscheiden die de basis vormen voor deze veilige gehechtheidsrelatie: verzorging, structuur, uitdaging en betrokkenheid. Al die dimensies komen in een bijeenkomst terug.     Wat is de rol van de verschillende betrokkenen?  De therapeut gebruikt Theraplay en Sherborne Samenspel in de behandeling van (pleeg)ouders en hun kinderen. Zij kent het best de onderliggende theorie en de activiteiten. Net zoals ze samen met ouders speelt en daarbij aangeeft wat er gaat gebeuren doet ze dat straks bij ons.  De mensen in de klas fungeren als de lange armen van de therapeut die uitvoeren wat zij aangeeft. Dat vereist fysieke en mentale aanwezigheid. In het hier en nu aan de slag.     Het is een experiment, wat betekent dat voor de uitvoering?  Dat we per keer moeten kijken naar de bijeenkomsten: werkte dit, wat kan er anders/beter. De bedoeling is om de leraren daar bij te betrekken. De vorm staat enigszins vast, de inhoud nog niet, dus daar is veel te ontdekken.  ;None;None