Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

S.P.E.L. (Samen Participeren En Leren)

Laatst bijgewerkt op:

Welkom op mijn blog! Mijn naam is Mary Peters. Ruim tien jaar werkzaam in het reguliere onderwijs (PO). Tja, en dan heb je mij al te pakken: het woord 'regulier' opgezocht in het moderne woordenboek genaamd Internet, geeft de vertaling: 1. Gangbaar, 2. Geregeld, 3. Ordelijk, 4. Regelmatig! En bij die vertaling is mijn zoektocht naar: 'Wat is leren? Hoe leren kinderen? en Wat heeft een kind (ook dat kind dat een beetje uit de pas loopt) nodig? Het antwoord op deze vragen is complex, daar ben ik inmiddels achter! En antwoorden op deze vragen zal ik alleen maar samen met een team kunnen vertalen naar het veranderende onderwijs wat wij vorm aan het geven zijn op BS De Bloemaert te Tilburg.

Het eerste treetje op de ladder naar '(Aan)Passend Onderwijs'!:

Samen met collega-leerkrachten kennis opdoen, delen, verrijken, verdiepen etc. om spel- en bewegingsoefeningen in te zetten, gekoppeld aan didactische, pedagogische en vaardigheidsdoelen. Ons creatieve vermogen wordt aangesproken om van een methode-afhankelijke-leerkracht uit te groeien naar een leerkracht die spel- en bewegingsoefeningen integreert in betekenisvol onderwijs. Onderwijs waarin ieder kind kansen krijgt om optimaal tot ontwikkeling te komen, lettend op de ontwikkelbehoeftes (bv. diverse leerstijlen) van een kind.

Om stevig op dat eerste treetje te kunnen staan, heb ik een LOT (Leraar Ontwikkel Team) samengesteld. In totaal bestaat dit team uit 4 leerkrachten. Samen gaan wij, ieder vanuit zijn eigen expertise spellen ontdekken en onderzoeken, om er vervolgens vaardigheidsdoelen en observatiedoelen aan te hangen. De diverse leerstijlen van een ieder van ons zal zichtbaar worden. Deze ervaringen hebben wij nodig om de diverse leerstijlen bij kinderen te (leren) herkennen. Periodiek gaan wij gezamenlijk door een externe spel-expert begeleid worden.

In een later stadium zullen er ook didactische doelen gekoppeld worden aan spellen.

Als LOT gaan wij een Spel-O-Theek opzetten. Na spellen binnen het LOT ontdekt te hebben, wordt een twee-sporen beleid ingezet. Kinderen worden betrokken bij verdere ontwikkeling van vaardigheidskaarten en collega's worden betrokken bij de verdere ontwikkeling van vaardigheids- en observatiekaarten. Op één dag in de week gaan we tijdens een theemoment één of meerdere spellen spelen en ontdekken met meerdere teamleden. Ook zij gaan vervolgens een spel inzetten in hun groep. Samen delen - samen spelen! Onze olievlek!

Collega's die ook werkzaam zijn in het onderwijs en ons verder op weg willen en kunnen helpen of durven spiegelen, zijn meer dan welkom ons te volgen, van feedback te voorzien of als critical friend betrokken te zijn bij onze klim op de ladder!

;None;None