S.A.Z tijdens studiedag docenten
Gisteren was de studiedag voor ons team Welzijn. Tijdens deze studiedag kreeg ik 45 minuten om het team een presentatie te geven over het programma Onderwijspioniers en het plan wat ik heb ingediend: Student aan Zet (S.A.Z). De thema's die ik heb behandeld zijn:
- Wat is Onderwijspioniers
- De KANSEN in ons onderwijs (n.a.v gesprekken met studenten)
- Wat is onderwijs voor mij? Het LEREN staat centraal
- Wanneer leer je (volgens mij) als mens?
- Mijn WENSEN voor ons onderwijs
- Mijn PLAN: Student aan Zet!
- Wie is S.A.Z
- Actie 1: S.A.Z
- Meer info: www.carolienvandermeer.com
Het team reageerde heel enthousiast! Ook riep het veel reacties op. Met name mijn WENSEN voor ons Onderwijs riep reacties op als: Dat hebben we 5 jaar geleden ook al geprobeerd! Er is gewoon geen TIJD voor. Leuk was dat mijn collega net een presentatie had gehouden met de DOODDOENERS in het Onderwijs met o.a. de 'zo doen we het al jaren'. Ik besefte me dat de kreet: 'Dat hebben we al geprobeerd daar is gewoon geen tijd voor' ook een veel voorkomende dooddoener is die vaak wordt benoemd in het Onderwijs.
'Dat hebben we al geprobeerd daar is gewoon geen tijd voor'
Natuurlijk ervaar ik ook de enorme werkdruk en inderdaad; er is eigenlijk vaak geen tijd om een innovatie door te voeren. Wat ik echter heb geleerd als pionier is dat juist dat traject VOORAF aan de innovatie zo enorm belangrijk is. Denk probleemoplossend: Heb je geen tijd? Hoe kan je voor tijd zorgen?
Genereer TIJD
- Pionier met het idee. Je hebt eigenlijk al een heel groot netwerk die met je mee kan denken over het idee en je ook feedback kan geven op het idee, namelijk; je studenten! Welke skills denk je nodig te hebben voor de uitwerking van het idee, welke inzichten heb je nodig, enz? Probeer bv. met je lesstof in in de lessen te pionieren met het idee om zo het idee van alle kanten te kunnen 'bekijken'! Ruik, proef, voel, oriënteer, onderzoek/ experimenteer! In deze TIJD kan je (samen) al heel belangrijke stappen zetten!
- Onderwijspioniers is een geweldig programma waarin je met het budget tijd kan genereren (inval inuren, tijd voor geld, enz). Ook kan je subsidies aanvragen, of overtuig je manager/directeur van de noodzakelijkheid en de meerwaarde van het idee. Vaak heeft een onderwijsinstelling gelden (ofwel: 'potjes') voor een excellentieprogramma, onderwijskwaliteit, enz.
Casus Pionieren met 21st century skills in de les (omdat S.A.Z ook gebaseerd is op het ontwikkelen van deze skills): Ik heb zelf de vruchten geplukt van het pionieren binnen de klas met de studenten om zo meer grip te krijgen op mijn idee. Ik kan hieronder 1 voorbeeld geven. Tijdens Activiteiten Beeldend heb ik een eindopdracht ingevoerd waarin studenten hun creatieve proces hebben geëvalueerd. Hierin moesten de studenten o.a. goed nadenken over de keuzes die ze gemaakt hadden en wanneer ze oplossingsgericht hadden gehandeld. Ik kwam erachter dat studenten goed kunnen uitleggen wat het begrip probleem oplossingsgericht betekend. Echter tijdens het creatieve proces zelf merkte ik in gesprek met de studenten op dat ze zich vaak niet bewust waren van hun probleemoplossend vermogen in actie (dus: het toepassen van de skill en het reflecteren hierop)! Wanneer ze een ontzettend goed idee hadden bedacht rondom bv het vraagstuk: 'Welk materiaal kies ik voor de letters?', koppelden de studenten dit niet uit zichzelf aan het vinden van een oplossing. De studenten konden heel goed (wanneer ik doorvroeg) hun keuzes uitleggen en onderbouwen. Zo vertelden ze aan mij waarom ze het 1 wel hadden gedaan en het ander niet, en ze onderbouwden hun keuzes. Daarbij was IK nog steeds degene die hen bewust moest maken op het feit dat ze heel TROTS mochten zijn op de manier waarop ze een "probleem" of "vraagstuk" hadden opgelost!
Vaak kreeg ik de reactie: "Dat is toch normaal dat ik dat heb bedacht".
Hierdoor ben ik erachter gekomen hoe belangrijk het dat de de 21st century skills worden gedragen in ons gehele onderwijs. De docenten dienen de studenten constant te laten reflecteren op hun skills, door gerichte vragen te stellen. De studenten dienen te voelen en te ervaren dat ze eigenaar zijn van hun eigen leren.
Belangrijk voor de student om te realiseren is dat elke oplossing die ze bedenken niet vanzelfsprekend is, maar een stap vooruit die zij zelf hebben gezet!
Ook ben ik steeds meer gaan ervaren wat de rol van de coach nu precies betekend. Het stellen van de juiste vragen is daarin een zeer belangrijk onderdeel. En zo eenvoudig is dat helemaal niet! Vooral niet wanneer je de student eigenaar wilt laten zijn van zijn eigen leerproces! Ik vind mijn pionierstraject tot nu toe een groot succes vanwege alle nieuwe inzichten die ik ervaar! Ik zie uit naar de Pioniersdag in Den Bosch! ;None;None