Route naar creatief leren
;Dit initiatief wil creatief onderwijs ontwerpen om het creatief vermogen van vmbo-leerlingen te ontwikkelen. De opbrengsten zijn lesinhouden, een uitgewerkte werkweek, een training voor docenten en een leeromgeving waarin de creativiteit van leerlingen gestimuleerd en vergroot wordt. De ontwikkeling van het creatief vermogen zal door onderzoek worden vastgesteld.;Doel 1: Aan het einde van dit initiatief ligt er een visie, een leerlijn, een didactiek en lesprogramma creatief onderwijs met accent op de beroepsgerichte vakken en LOB. Er is een uitgewerkte docententraining voor creativiteitsleren en er zal een activiteitenweek creativiteit zijn uitgewerkt. Deze producten hebben als doel om het unieke creatieve vermogen van leerlingen aan te spreken en ontwikkelen. Doel 2: Leerlingen leren hoe zij de toekomst zelf vorm kunnen geven: voorbereiden op een flexibele en innovatieve samenleving. Doel 3: Het verbeteren en versterken van de identiteit, de self-efficacy en motivatie van leerlingen. Doel 4: Versterken van de maatschappelijke positie van de vmbo leerling. Vmbo leerlingen van klas 2 zullen 7 weken onderwijs krijgen in de 7 generieke competenties die het creatief vermogen ontwikkelen. Dit zal gerealiseerd worden in de uren (2) van de beroepsgerichte vakken (bgv). Na deze 7 weken zal er een activiteitenweek zijn waar de leerlingen met een domeinspecifieke opdracht aan de slag gaan. Ze krijgen daarbij een levensechte opdracht die ze individueel moeten volbrengen (thema Warchild). De leerlingen zullen vooraf en achteraf getest worden. Op deze manier wordt hun voortgang gemeten. Na evaluatie wordt dit project breder binnen en buiten de school.