Robotica voor meisjes
Wie Felix Schalkx Waarom. De ervaring leert dat meisjes anders omgaan met informatie dan jongens. Het lesmateriaal wat al voor Robotica bestaat, is geschreven zonder onderscheid en sluit daarom niet aan op de beleving van meisjes. Hoe Ik wil graag een methode schrijven die meisjes tijdens het proces van leren programmeren blijft stimuleren om door te gaan. Wat Het doel is om meisjes te leren programmeren waardoor ze mee kunnen doen aan de nationale en internationale wedstrijden van Robocup-junior. Ondanks het meester-gezel systeem (oudere leerlingen leren jongere leerlingen) dat ik al jaren gebruik is de communicatie tussen jongens en meisjes lastig (anders). Afgelopen jaar heb ik een grote actie ondernomen om meer meisjes binnen robotica te trekken, met als resultaat 16 meisjes. Maar het is voelbaar dat mijn lesmateriaal daar niet goed op aansluit. De meerwaarde zit in het mogelijk maken voor meisjes om zich te verdiepen in programmeren en daar succes in te beleven. Ik wil de drempels slechten die hun tegen houden. Behoefte Hoe worden meisjes gestimuleerd om door te gaan waar het niet duidelijk is. Welke middelen werken ondersteunend en welke juist niet.;None;None