Robotica module meisjes
;De ervaring leert dat meisjes anders omgaan met informatie dan jongens. Meisjes blijven twijfelen of ze de informatie goed hebben toegepast. Zelfs na het winnen van een “EK 2016 Redden” blijven de twee meisjes met vragende ogen zitten. Ze beschouwen hun overwinning als toeval.;Het doel is om meisjes te leren programmeren waardoor ze mee kunnen doen aan de nationale en internationale wedstrijden van Robocup-junior. Vooral binnen de categorie VO onderbouw is er weinig lesmateriaal om uit te leggen hoe programmeren in z’n werk gaat. Ondanks het meester-gezel systeem (oudere leerlingen leren jongere leerlingen) dat ik al jaren gebruik is de communicatie tussen jongens en meisjes lastig (anders). Duidelijk en helder geschreven lesmateriaal, dat in kleinere stappen met voorbeeld materiaal werkt, zou hierbij behulpzaam zijn. Ook voorbeelden uit de praktijk (vrouwen die programmeren) zou kunnen helpen. De leerlingen beginnen in de eenvoudigere iconentaal van Lego (Mindstorms) en stappen na succes-ervaringen over op typtaal NQC (Bricxx). Ik wil dit overstappen al graag in de 2e klas laten gebeuren zodat ze genoeg tijd hebben om zich te ontwikkelen. Deze overstap is nodig om tot echt programmeren te komen. Deze stap voelt nu voor hun erg groot aan waardoor succes vaak uitblijft en het enthousiasme dooft. Ik wil dit succes dichterbij halen door lesmateriaal te schrijven dat goed aansluit op hun belevingswereld en waarbij taal en beeld elkaar goed ondersteunen en afwisselen.