Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Relax aan de les

Laatst bijgewerkt op:

;Kinderen werken ontzettend hard en ervaren de hele dag verschillende prikkels. Zo kunnen ze zich ontwikkelen en wij als leerkrachten, willen graag alles uit een kind halen, wat er in zit. Vaak rennen wij van de ene les naar de andere en de kinderen 'rennen' met ons mee. Maar het is heel goed om af en toe even te kunnen ontspannen. Onderzoek wijst uit dat ontspannen kinderen zich beter kunnen ontwikkelen. Ik wil graag voor mijn collega's een plan uitwerken waarin ik laat zien hoe relatief makkelijk je kinderen kan laten ontspannen. Aan het eind van de les, tussen de lessen door of juist heel bewust voor of tijdens een les. Ik wil graag de zintuigen van de leerlingen op verschillende manier prikkelen. Door bijvoorbeeld te werken met geur, kleur en muziek. Maar ook kleine ontspanningsoefeningen, massage, yoga of meditatie. Ik wil aparte oefeningen beschrijven die elke leerkracht kan toepassen in zijn klas om de sfeer te beïnvloeden, maar tevens wil ik ook oefeningen of tips beschrijven die bij een bepaald vak passen. Hoe dat er allemaal uit komt te zien, dat ga ik nog gaan uitwerken. Ik ben heel blij dat het LOF mijn idee steunt en kijk uit naar wat ik allemaal mag en kan bedenken.;Door middel van mijn initiatief krijgen leerkrachten een beeld hoe relatief makkelijk het kan zijn om de sfeer in je klas te veranderen waardoor kinderen meer rust ervaren en zich optimaal kunnen ontspannen. Niet alleen leerlingen zullen ervan profiteren, maar ook de leerkrachten kunnen ervaren hoe fijn het is om met kleine activiteiten of hulpmiddelen even te ontsnappen aan de hectiek van de dag. Ik wil laten zien dat je bijvoorbeeld met behulp van geur, geluid, licht en korte oefeningen, de stemming/emotie(s)/prikkels van de klas of een leerling kan beïnvloeden. Werkwijze: ik ontwikkel een instrument voor leerkrachten waarin beschreven staat hoe leerkrachten momenten van ontspanning kunnen inbouwen in de klas en geef handreikingen voor de invulling van deze momenten.