Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Realistische leertaken in een online leeromgeving.

Laatst bijgewerkt op:

; Met dit initiatief wil ik een realiteitsgetrouwe online leeromgeving ontwikkelen voor leerlingen van het beroepsgerichte profielvak Zorg & Welzijn in het vmbo, waarin praktijkgericht werken met realistische hele leertaken centraal staat. Met als doel het cree?ren van aantrekkelijk, uitdagend en betekenisvol competentiegericht onderwijs dat aansluit op het mbo. ; De realistische hele leertaken, waarin kennis, vaardigheden en persoonlijke houding gei?ntegreerd worden aangeboden, worden ontworpen volgens de principes van het 4C/ID – model van Jeroen van Merrie?nboer. Dit houdt onder anderen in dat alle te ontwerpen leertaken hele taken zijn die direct zicht geven op het einddoel, namelijk het beheersen van de beroepstaak. De realiteitsgetrouwe online leeromgeving biedt de mogelijkheid tot blended learning, dus een combinatie van online leren en face-to-face onderwijs. Dit zou er dan als volgt uit kunnen zien: een leerling logt zich in op de online leeromgeving en ziet een dorp of stad waarin zoveel mogelijk zorg,- en welzijnsinstellingen vertegenwoordigd zijn. Bij het betreden van een instelling kunnen ze zien welke clie?nten er verblijven en welke medewerkers er werkzaam zijn. Aan iedere clie?nt of medewerker zijn leertaken gekoppeld die de leerling kan uitvoeren in de online leeromgeving, op de gesimuleerde werkplek op school of buiten de school in de ree?le praktijksituaties. In de overzichtelijk ingerichte online leeromgeving kan de leerling niet alleen terecht voor de competentiegerichte leertaken en de daarbij behorende theoretische kennis, maar wordt ook de ontmoetingsplek worden tussen de leerling en de echte praktijksituatie.