QR-codes in het onderwijs
;Wie is de Pionier? Sanne Moonen van Obs de Wissel in Zuidland. Wat is het idee? Een QR-code (Quick Responsecode) is eigenlijk net een streepjescode, maar dan met blokjes in plaats van streepjes. Daardoor kan er veel meer informatie in één code opgeslagen worden: een tekst of een nummer bijvoorbeeld, maar ook een link of een e-mailadres. Het idee van Sanne en haar collega’s is om QR-code’s in te zetten bij het geven van onderwijs. QR codes worden dan gebruikt ter ondersteuning van de gegeven instructie of bij het geven van nieuwe instructie en opdrachten. Met het oog op marketing kunnen QR codes bovendien een belangrijke rol vervullen in de informatieverstrekking naar ouders, leerkrachten en leerlingen. Op de website van Sanne Moonen kun je lezen hoe het er nu voor staat met dit project. Interview Tegen het einde van het Pionierjaar, is Sanne geïnterviewd door een medepionier. In dit interview staat het volgende: “Bijzonder vind ik de eindeloze mogelijkheden die deze toepassing biedt! Wat kun je allemaal achter de codes verstoppen en zo de interesse voor wekken? Een circuitvorm over een bepaald onderwerp met foto’s, de tegenwoordige- en verleden tijd van werkwoordspelling oefenen, een onderwerp over verschillende klokken waarbij je een filmpje over een slingerklok via YouTube laat zien. Als controlemiddel leren de kinderen een evaluatie te schrijven.” […] “Doordat ik ben uitgekozen om mee te doen aan Onderwijs Pioniers ben ik niet stil blijven zitten, ben ik gestimuleerd ‘out of the box’ te denken. “Hoe kan ik het onderwijs aantrekkelijker maken?”In mijn team is het plan goed ontvangen, al waren er in het begin ook reacties op het werken met iPads: “Wat is er mis met het lezen in een boek?” “Nu gaan collega’s uit onder- en bovenbouw met mij een werkgroep vormen om het plan verder te ontwikkelen. “Lees hier het volledige interview
;