Projectgericht meet- en regelsystemen ontwerpen
;In dit initiatief worden twee kant- en klare projecten ontwikkeld, waarmee leerlingen leren programmeren en meet- en regelsystemen leren ontwerpen. Hiertoe worden een dictaat, instructievideo’s en oefenmateriaal ontworpen, waarmee leerlingen van klas één tot zes, van vmbo-t tot vwo, het project succesvol kunnen doorlopen.;In dit initiatief wordt een onderwijspakket ontwikkeld dat bedoeld is om leerlingen te leren programmeren en om leerlingen meet- en regelsystemen te leren ontwerpen. Met behulp van een dictaat, instructievideo’s en oefenmateriaal, zullen de leerlingen zich de benodigde theorie eigen kunnen maken. Vervolgens kunnen de leerlingen hun kennis verdiepen in één van de twee projecten waar ze uit kunnen kiezen. Project één is meer gericht op de leerlingen die biologie interessant vinden. In dit project krijgen de leerlingen de opdracht om een automatisch meet- en regelsysteem te ontwerpen om planten te groeien. Hierbij zullen verschillende waardes (zoals lichtintensiteit, temperatuur, zuurtegraad van de bodem en vochtigheid) gemeten moeten worden en zal er een systeem ontwikkeld worden dat op basis van die metingen zorgt dat een plant optimaal groeit. Project twee is meer gericht op de leerlingen die natuurkunde en/of ICT interessant vinden. In dit project zullen de leerlingen een robot ontwerpen die zijn weg weet te vinden door een willekeurig doolhof. Daarvoor zal de robot in bepaalde mate zelflerend moeten zijn. De projecten zullen in januari van het schooljaar 2016-2017 ter evaluatie uitgevoerd worden met een pilotklas van ongeveer 10 leerlingen. Het ontwikkelde materiaal zal vrij beschikbaar worden gemaakt op internet.