Project over Nepnieuws: 'Wie weet wat de waarheid is?'
We zijn op onze school (Coornhert Gymnasium) begonnen met het tweede project: Wie weet wat de waarheid is. In 8 lessen (80 minuten per les) gaan alle leerlingen uit de vierde klas op zoek naar wat 'de waarheid' is. Aan de hand van steeds een ander thema leren leerlingen wat een leugen is, wat nepnieuws is, welke soorten nepnieuws er zijn, hoe ze nepnieuws kunnen herkennen, welke gevolgen nepnieuws kan hebben, hoe je nepnieuws maakt, wat complottheorieën zijn, welke mensen het meest gevoelig zijn voor complotten, hoe je het beste met hen in gesprek kan gaan, wat deepfake-video's zijn en welke gevolgen dat met zich mee kan brengen. Genoeg te bespreken dus. Iedere les maken leerlingen aantekeningen rondom de centrale vraag/ vragen van die les. Uiteindelijk vormt dit document een belangrijk kader voor hun eigen waarheidsvinding. Aan de hand van dit project moeten leerlingen aan het eind van deze lessenreeks in staat zijn een analyse uit te voeren over dat wat ze zien, horen of lezen: hoe waarschijnlijk is het dat dit echt of nep is? Ze maken een eindproduct waarin ze zelf de keuze krijgen een besproken thema (of een combinatie van meerdere thema's) uit te werken tot een concreet product, wat ze vervolgens moeten analyseren aan de hand van hun eigen document. Tijdens dit project is het niet alleen de bedoeling leerlingen kritisch te laten lezen en kijken, maar ook om hen na te laten denken over ingewikkelde vragen: wat nou als iemand liegt, maar denkt dat het de waarheid is? Is het dan nog een leugen? En wie bepaalt wat waar is of niet? De eerste les was veelbelovend, leerlingen werden lekker gemaakt en de aantekeningen zagen er goed uit. Die maken ze in OneNote, zodat wij ze per les kunnen bekijken en ze van feedback te voorzien.;None;None