Project INOS CodeKids op Kbs Helder Camara
De groepen 7 van Kbs Helder Camara zijn drie middagen bezig geweest met het project INOS CodeKids. Koen Ballemans en Sjors van Liempt hebben in december de leerlingen op een eigen en praktische manier kennis laten maken met ‘anders leren met programmeren’. De leerlingen gingen aan de slag met het ontwerpen van een eigen game in Scratch en het maken van een zelf ontworpen controller met MaKey MaKey. Scratch Met deze gratis website leren kinderen de beginselen van het programmeren door het maken van een project (game). Ze geven de computer opdrachten om figuren te laten bewegen, geluid te laten maken en te reageren. Het toepassingsgebied is breed: er kunnen animaties gemaakt worden, games, verhalen, muziek, simulaties, etc. Je kunt ook per onderdeel de diepte ingaan. De leerlingen doorlopen eerst een tutorial van een aantal levels. Hierna gaan ze zelf creatief aan de slag. Klik hier voor de website van scratch. Makey Makey Een MakeyMakey is een apparaatje dat je van alles op de computer laat aansluiten. Dat betekent dat je met bijvoorbeeld een stukje klei je computer kunt besturen. Dus je zou in feite je computer kunnen vertellen (programmeren) dat wanneer er op de klei wordt gedrukt dat dan de spatiebalk wordt ingedrukt. In het filmpje hieronder zie je allerlei toepassingen van Makey Makey. De makers van dit apparaatje komen ook aan het woord: “Onze droom is dat iedereen een uitvinder is. Dus wij hebben Makey Makey gemaakt zodat iedereen kan gaan experimenteren met alleen maar krokodilklemmetjes. Reacties van leerlingen De leerlingen waren laaiend enthousiast over dit project. Zij maakten zich de ‘computertaal’ spelenderwijs eigen. Ook voor de leerkrachten is het een eenvoudig programma dat je gemakkelijk binnen andere vakgebieden kunt integreren. Een aantal reacties van de leerlingen uit groep zeven: “We leerden tijdens de les biologie over isolatoren en geleiders. Dat kwam wel goed van pas tijdens het maken van de controllers.” En: “In het begin lijkt het heel moeilijk, maar als je het programma snapt, kan je heel veel zelf bedenken.” Ter informatie: De controller is dan in feite het stukje klei, of de banaan (zie filmpje!) waarmee iets bestuurd wordt. Een leuk en leerzaam project voor de kinderen en de leerkrachten. Meer weten? Laat een reactie achter onder dit artikel.;None;None