Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Praktijkonderwijs in de praktijk op het Limes

Laatst bijgewerkt op:

Praktijkonderwijs is maatwerk. Bestaande methodes voor praktijkvakken als verzorging, groen, textiel en techniek bestaan niet. De kwetsbare leerlingen zijn dus per vak extra leerkrachtafhankelijk. Onderbouwde leerdoelen, doorlopende leerlijnen en een goed doordachte didactiek met gebruik van ICT zorgen voor duurzaam betere prestaties en een betere aansluiting op de arbeidsmarkt.;Praktijkonderwijs is maatwerk. Bestaande methodes voor praktijkvakken als verzorging, groen, textiel en techniek bestaan niet. De kwetsbare leerlingen zijn dus per vak extra leerkrachtafhankelijk. Onderbouwde leerdoelen, doorlopende leerlijnen en een goed doordachte didactiek met gebruik van ICT zorgen voor duurzaam betere prestaties en een betere aansluiting op de arbeidsmarkt.;1. De leerlingen klaarstomen voor uitstroom naar werk, een enkeling voor het MBO; bevorderen van verantwoordelijkheid en zelfstandigheid. Door eigen leer- en succeservaringen wordt er intens geleerd. 2. Methodes ontwerpen en schrijven voor de praktijkvakken groen, verzorging, textiel en techniek met heldere leerdoelen, doorgaande leerlijnen, visuele ondersteuning en één lijn binnen de school. 3. Komen tot een gedifferentieerd onderwijsaanbod, waardoor de talenten van onze leerlingen gezien worden, door de docenten en door de leerlingen zelf. Elke leerling komt tot zijn of haar recht. Hiervoor moet er per praktijkvak voor alle leerjaren een doordachte onderwijsaanpak komen, met eenvoudige handleidingen voor docent en leerling, vaste lesopzetten, herkenbare toetsing en visuele ondersteuning door middel van video's en tekeningen/plaatjes. Voor de video's maak ik gebruik van een professional. Samenwerking met het werkveld via ons goed ingevoerde stagebureau zorgt voor onderwijs op maat. Waaraan is behoefte? Waarin kunnen wij als school voorzien? Hoe vertalen we dit naar de onderwijspraktijk, met name in de bovenbouw? Inspireren en delen. Samen met andere praktijkscholen komen tot een niet-school-gebonden methodiek. De bestaande werkbezoeken intensiveren. Informatie met elkaar delen. Elkaars sterke punten inzien en implementeren waar mogelijk.