Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Portfolio versus reflectie

Laatst bijgewerkt op:

;Een digitaal portfolio ontwikkelen waarin bassischool kinderen zelf kunnen zien wat ze hebben geleerd en wat ze gaan leren, dat is wat ik graag wil ontwikkelen tijdens het pioniers project. Het portfolio moet er overzichtelijk, aantrekkelijk en kleurrijk uit gaan zien en kinderen moeten er gemakkelijk zelf mee aan de slag kunnen. Mijn ervaring dat leerlingen geprikkeld worden door het vooruitzicht dat ze zich een volgend stapje in een leerlijn gaan eigen maken, is de reden waarom ik dit onderwerp heb gekozen. Het geeft kinderen voldoening te weten dat je iets al kunt en dat je voor de volgende leerstap kunt gaan. De leerling kan volgens mij heel goed zijn of haar ontwikkeling in een digitaal programma bijhouden. Een dergelijk portfolio past goed op de Albertine Agnesschool in Oranjewoud, de basisschool waar ik leerkracht ben van groep 3/4 en waar ICT goed is ingebed in het onderwijs. Tijdens de pioniersperiode ga ik onderzoeken wat ik met de leerlingen wil evalueren en waarom.  Wat zijn de leerlijnen en de tussenstappen, wat moet wel en wat niet worden gebruikt als criteria? Vervolgens wil ik ook beschrijven wie wat gaat evalueren en hoe de evaluatie vorm krijgt. Het lijkt mij prachtig om kinderen zelf te laten reflecteren op hun ontwikkeling, maar dat wel in samenspraak  met de leerkracht of een medeleerling. Naast het ontwikkelen van het inhoudelijke gedeelte moet het digitaal portfolio een aantrekkelijke vorm krijgen en de lay-out passend bij de belevingswereld van de kinderen. Ook de techniek moet worden ontwikkeld. De laatste stap is de invoering op school.;