Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Podcast i.p.v. een leerboek

Laatst bijgewerkt op:

In mijn klas zit een jongen die bijna blind is. Lezen gaat langzaam en de mechanische stem van de computer leest, maar legt niet uit. Luisterend naar een podcast kwam ik op het idee om het biologie leerboek te gaan omzetten in een podcast met gevarieerd voorlezen, gesprekken en muziek.;In mijn klas zit een jongen die bijna blind is. Lezen gaat langzaam en de mechanische stem van de computer leest, maar legt niet uit. Luisterend naar een podcast kwam ik op het idee om het biologie leerboek te gaan omzetten in een podcast met gevarieerd voorlezen, gesprekken en muziek.;Doel: Podcast biologie; luisterteksten gecombineerd met gesprekken, muziek en vraagstukjes voor leerlingen voor wie het lezen van een tekst lastig is. Door het aanbieden van een podcast krijgt de leerling auditief tekst en uitleg over de onderwerpen binnen de biologie. In eerste instantie bestemd voor leerlingen met een visuele beperking, echter ook leerlingen met dyslectie kunnen hier profijt van hebben. Werkwijze: Als pilot ga ik ca. 5 hoofdstukken van het boek als 12 aparte afleveringen in een podcast opnemen. In de podcast wordt, op basis van tekst uit 10voorbiologie, de tekst voorgedragen op een manier die voor de leerling prettig is om naar te luisteren. Er worden accenten gelegd en alles wordt zo beeldend mogelijk uitgelegd. De leerling moet op basis van audio ook plaatjes kunnen interpreteren en gebruiken. Daarnaast kunnen de toetsvragen als een gesprek tussen leerlingen of tussen leerling en docent worden opgenomen. Muziek wordt ook gebruikt ter ontspanning en pauze tussen verschillende onderdelen. In deze pilot wordt samengewerkt met leerlingen met een visuele beperking, collega docent en auteurs van de methode.