Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

PO en VO ontwikkelen samen leergebied

Laatst bijgewerkt op:

;Verkleinen kloof betreffende “zelfstandig werken” tussen primair-onderwijs-(PO) en voortgezet-onderwijs-(VO) door vakkenintegratie, differentiatie en maatwerk. We ontwikkelen samen met experts uit PO een leergebied waarbij expliciet aandacht is voor differentiatie en zelfstandig werken (lesdoelen, IGDI, leren zichtbaar maken, flipped the classroom, coöperatieve werkvormen, 21ste-century-skills, leerlijnen, teach-like-an-champion, onderzoekend leren en mindmappen).;Goed onderwijs herkent en erkent verschillen en zorgt ervoor dat elk kind het beste uit zichzelf haalt. Maatwerk bieden is daarbij van groot belang. In het VO moeten we veel meer differentiëren en af van klassikaal onderwijs waarbij iedere leerling op hetzelfde moment op dezelfde bladzijde met dezelfde stof bezig is. In het PO doet men dit veel beter!_x000D_ _x000D_ Het doel van ons initiatief is samen met collega’s uit het PO een leerlijn ‘geschiedenis-en omgevingswetenschappen’ (G&O) te ontwikkelen waarin specifiek aandacht voor differentiatie en uitdagende opdrachten. De lesstof wordt boeiender en meer in samenhang aangeboden. Door methodes los te laten en uitdagende vragen te stellen worden leerlingen individueel meer uitgedaagd. We implementeren succesvolle (activerende) leerstrategieën uit PO (flipped-the-classroom / IGDI-model). Daarnaast wordt vanaf klas 1 ingezet op aanleren academische vaardigheden (samenwerken, 21ste-century-skills, onderzoekend leren, mindmappen, presenteren) voor – op termijn – betere doorstroming naar HBO/VO. Werkwijze: samen met collega’s uit het PO ontwikkelen we een nieuw leergebied. We sluiten in VO aan bij vaardigheden die leerlingen geleerd hebben in PO. We ontwikkelen thema’s waarbij álle leerlingen uitgedaagd worden. PO-VO komt iedere week bij elkaar. We ontwikkelen en kijken bij elkaar in de klas.