Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

PLG Breinbewust Onderwijs Greijdanus

Laatst bijgewerkt op:

;Benutten van wetenschappelijke kennis over hersenen en leerprocessen in de onderwijspraktijk vraagt om zorgvuldige studie, vertaalslagen en praktijkonderzoek. Om op Greijdanus breinbewust onderwijs te stimuleren wil ik een PLG starten zich hierin verdiept, de verbinding legt tussen onderzoek en schoolpraktijk en hier collega's, leerlingen en ouders van laat profiteren.;Met een groep leergierige collega's, uit verschillende teams van de school, wil ik een professionele leergemeenschap (PLG) starten die de verbinding legt tussen de schoolpraktijk en wetenschappelijk onderzoek over leren en breinontwikkeling. Deze groep stimuleert zo breinbewust onderwijs op Greijdanus. Hoewel het schoolbeleidsplan o.a. 'puberbrein' en 'feedback' als speerpunten heeft, is de toepasbare kennis op de werkvloer beperkt. Er wordt volop gewerkt met videocoaching, eduscrum, digitalisering, formatieve toetsing en OBIT, talentontwikkeling en versterking van mentoraat. Docenten ervaren versnippering en willen graag gebruik kunnen maken van betrouwbare en praktisch bruikbare kennis over breinontwikkeling en leren. Ook is een stimulans nodig om onderzoek te doen in de schoolpraktijk. Daarom is van belang binnen de school die kennisbasis te ontwikkelen en uit te wisselen met andere scholen en instellingen. In mijn recente onderzoek heb ik het geven van feedback verbonden aan hersenen en leren. Collega's die in het onderzoek meegewerkt hebben willen hier graag meer van weten, in de praktijk kunnen gebruiken en onderzoeken. Met deze en andere collega's wil ik deze kennis verdiepen, verbinden aan de schoolpraktijk en zo toegankelijk maken voor leraren en leidinggevenden op school. Ook willen we leerlingen (via mentoraat, studielessen, leertips in vaklessen) en ouders bereiken.