Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Plezier in het profielwerkstuk

Laatst bijgewerkt op:

Dit project richt zich op het trainen van docenten in vwo en havo zodat de profielwerkstukken (pws) beter aansluiten bij het doel dat de overheid voor ogen staat. Ook zullen handleidingen worden verbeterd en gezamenlijk lessen worden gemaakt. Hiermee is de docent zozeer toegerust dat hij met plezier leerlingen begeleidt.;Dit project richt zich op het trainen van docenten in vwo en havo zodat de profielwerkstukken (pws) beter aansluiten bij het doel dat de overheid voor ogen staat. Ook zullen handleidingen worden verbeterd en gezamenlijk lessen worden gemaakt. Hiermee is de docent zozeer toegerust dat hij met plezier leerlingen begeleidt.;Doel is verbetering van de begeleiding van het pws (verplicht afsluitend werkstuk voor havo en vwo) zodat de kwaliteit daarvan wordt vergroot, waardoor de overstap naar het Hoger Onderwijs wordt versterkt. Centraal in dit initiatief staan de onderzoeksfuncties (bijvoorbeeld beschrijven, verklaren en ontwerpen); elk individueel pws volgt één onderzoeksfunctie. Deze onderzoeksfuncties zijn procesmatig van aard en kunnen vakoverschrijdend worden toegepast. Op dit moment worden deze functies echter in de begeleiding nauwelijks gebruikt. Onderzoeksfuncties als procesmatige kaders stimuleren de samenwerking tussen vakken door de ontwikkeling van een gezamenlijk vocabulaire, zodat vakdocenten uit verschillende disciplines kunnen samenwerken. In een eerder stadium is de huidige wijze van begeleiding in kaart gebracht middels de leergemeenschap pws en zijn al aanzetten gegeven tot uniformering en structurering. Deze kennis en ervaring wordt nu gebruikt om in het vwo een aantal producten op te leveren (havo volg later). Dit zijn een scholingstraject voor docenten (ook gericht op uniforme beoordeling), de ontwikkeling van een systeem van handleidingen, uniforme lessen in de verplichte vakken in V4 en V5 en lessen die zijn toegesneden op de verschillende keuzevakken. Een team van docenten ontwikkelt deze lessen, waardoor meer kennis van elkaars werkwijze ontstaat.