Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

pitch: zelfreflectie als non-verbale communicatieskills.

Laatst bijgewerkt op:

Al jaren boeit communicatie tussen leerkracht en kind, leerkrachten onderling en leerkracht met ouders mij enorm. Met name omdat die interpersoonlijke communicatie speerpunt is van het werk van leerkrachten. Zoals we allemaal weten is non-verbaal communiceren van communicatie het grootste en belangrijkste onderdeel om dat wat we willen zeggen (de boodschap) op een goede en duidelijke manier over te brengen. Mij intrigeert het enorm dat de ene leerkracht heel goed en duidelijk de boodschap kan overbrengen en dit bij een andere leerkracht minder goed lukt. Nu denk ik.... Wanneer leerkrachten zich bewust kunnen worden van hun non-verbale communicatie, zij daarin inzicht kunnen krijgen en ook kunnen kiezen hoe ze het zouden willen, dan is het mogelijk jezelf als leerkracht te verbeteren op non-verbaal gebied. Uit onderzoek (Teachers’ Nonverbal Behavior and Its Impact on Student Achievement, 2012) blijkt dat wanneer leerkrachten beter non-verbaal kunnen communiceren er betere resultaten door leerlingen geboekt worden. Dus een instrument tot zelfevaluatie kan een bijdrage leveren aan de verbetering van het onderwijs op leerkrachtniveau. En dat is precies wat ik ga doen; een instrument tot zelfevaluatie van non-verbaal communiceren ontwikkelen. Stel jezelf voor dat je een soort van afvinklijst invult, waaruit naar voren komt welke non-verbale communicatie je nu al inzet en welke non-verbale communicatie je nog zou kunnen ontwikkelen om jezelf te verbeteren. Doormiddel van onderzoek en PLG zal ik de komende tijd werken om dit instrument te ontwikkelen.;None;None