Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Pitch : wiskunde op eigen niveau /tempo en leerstijl

Laatst bijgewerkt op:

Mijn naam is Lucie Schoonbrood. Ik heb altijd in het onderwijs gewerkt. Eerst als kleuterleidster daarna als docente muziek en nu al weer dik  20 jaar werkzaam als docente wiskunde. Voornamelijk in de onderbouw van het ds. Piersoncollege  in Den Bosch.

Waarom

Er is een enorm niveau verschil tussen de verschillende leerlingen. Er zitten leerlingen  in het VMBO-T die Havo zelfs VWO niveau aankunnen voor wiskunde. Toch krijgen alle leerlingen hetzelfde boek, dezelfde stof en op hetzelfde moment proefwerk.  Er is een gemiddelde waarop les gegeven wordt. Een gemiddeld tempo /niveau en allemaal dezelfde leerstijl. Anno 2017 vind ik, en samen met mij de sectie wiskunde,  dit niet meer passen in deze tijd.

Hoe

De leerlingen mogen nu reeds op eigen niveau werken. Aanvankelijk werkt iedereen op het niveau van de klas waarin hij is geplaatst.  (bijvoorbeeld  T/H)Leerlingen die dit niveau makkelijk aankunnen gaan een niveau hoger werken  ( bijvoorbeeld H/V).  Leerlingen kunnen ook versnellen of  kiezen  er voor zelf een presentatie te maken over onderwerpen die ze interessant vinden. Er zijn  dus weinig klassikale instructies. In de toekost willen we steeds meer het boek loslaten omdat dit te bepalend is. In onze eerste klassen heeft elke leerling een chromebook. Wij willen daar steeds meer gebruik van maken.

Wat

Eerst willen we  inventariseren waar de problemen liggen volgens onze sectie.  Hoe kunnen we wiskunde leuker maken en hoe kunnen we gemotiveerdere en zelfstandigere  leerlingen vormen die zelf  verantwoorde keuzes  kunnen maken.Dit jaar willen we ook gaan uitzoeken wat leerlingen nu echt nodig hebben voor hun eindexamens.  Die onderdelen gaan we  in modules verdelen. Bijvoorbeeld module  "algebra " opgebouwd uit 12 stappen van VMBO T tot VWO niveau. Bij elke stap zijn de doelen/eisen aangegeven waaraan de leerling moet voldoen. Daarna gaan we elke stap  omzetten in verwerkingsmogelijkheden voor leerlingen. De leerlingen hebben hier een keuze in. Daarnaast kunnen  leerlingen met  keuze onderwerpen aan de slag. Zij zijn hierin helemaal vrij.

Behoefte

Antwoorden op onderstaande vragen. Welke  stappen eerst. Vergeten we geen belangrijke zaken. Moet je eerst globaal werken en daarna uitwerken of moeten we vanaf het begin precies alles perfectioneren. ;None;None