Pitch : wiskunde op eigen niveau /tempo en leerstijl
Mijn naam is Lucie Schoonbrood. Ik heb altijd in het onderwijs gewerkt. Eerst als kleuterleidster daarna als docente muziek en nu al weer dik 20 jaar werkzaam als docente wiskunde. Voornamelijk in de onderbouw van het ds. Piersoncollege in Den Bosch.
Waarom
Er is een enorm niveau verschil tussen de verschillende leerlingen. Er zitten leerlingen in het VMBO-T die Havo zelfs VWO niveau aankunnen voor wiskunde. Toch krijgen alle leerlingen hetzelfde boek, dezelfde stof en op hetzelfde moment proefwerk. Er is een gemiddelde waarop les gegeven wordt. Een gemiddeld tempo /niveau en allemaal dezelfde leerstijl. Anno 2017 vind ik, en samen met mij de sectie wiskunde, dit niet meer passen in deze tijd.
Hoe
De leerlingen mogen nu reeds op eigen niveau werken. Aanvankelijk werkt iedereen op het niveau van de klas waarin hij is geplaatst. (bijvoorbeeld T/H)Leerlingen die dit niveau makkelijk aankunnen gaan een niveau hoger werken ( bijvoorbeeld H/V). Leerlingen kunnen ook versnellen of kiezen er voor zelf een presentatie te maken over onderwerpen die ze interessant vinden. Er zijn dus weinig klassikale instructies. In de toekost willen we steeds meer het boek loslaten omdat dit te bepalend is. In onze eerste klassen heeft elke leerling een chromebook. Wij willen daar steeds meer gebruik van maken.
Wat
Eerst willen we inventariseren waar de problemen liggen volgens onze sectie. Hoe kunnen we wiskunde leuker maken en hoe kunnen we gemotiveerdere en zelfstandigere leerlingen vormen die zelf verantwoorde keuzes kunnen maken.Dit jaar willen we ook gaan uitzoeken wat leerlingen nu echt nodig hebben voor hun eindexamens. Die onderdelen gaan we in modules verdelen. Bijvoorbeeld module "algebra " opgebouwd uit 12 stappen van VMBO T tot VWO niveau. Bij elke stap zijn de doelen/eisen aangegeven waaraan de leerling moet voldoen. Daarna gaan we elke stap omzetten in verwerkingsmogelijkheden voor leerlingen. De leerlingen hebben hier een keuze in. Daarnaast kunnen leerlingen met keuze onderwerpen aan de slag. Zij zijn hierin helemaal vrij.
Behoefte
Antwoorden op onderstaande vragen. Welke stappen eerst. Vergeten we geen belangrijke zaken. Moet je eerst globaal werken en daarna uitwerken of moeten we vanaf het begin precies alles perfectioneren. ;None;None