PITCH VTS!
Wat is Visual Thinking Strategy oftewel VTS? Letterlijk betekent het Visuele denkstrategie. VTS, zo ga ik het verder noemen, is een inspirerende manier om kunst te beschouwen. Afgelopen schooljaar ben ik op mijn school in Leiden met 24 groepen hiermee begonnen. Ik heb in iedere groep een ander kunstwerk besproken. Hoe heb ik dit aangepakt? Ik bespreek een kunstwerk aan de hand van drie basisvragen. “Wat gebeurt er in het kunstwerk?” “Waaraan zie je dat?” “En wat kunnen we nog meer ontdekken?” De inbreng parafraseer ik terug, zodat de leerling aan kan geven of het goed begrepen is. Er ontstonden betekenisvolle gesprekken. Het mooie is dat bij de vraag “Waaraan zie je dat?” ik echt kon zien wat er in het hoofd gedacht werd. Het is samen echt leren kijken. De bedoeling van de kunstenaar wordt achteraf niet uitgelegd, want de kinderen vormen tijdens het gesprek een eigen mening over het kunstwerk, en dat zou teniet gedaan worden. Wie ben ik? Ik ben Corrie Koenen. Naast groepsleerkracht, ben ik ook interne cultuurcoördinator op de openbare basisschool Lucas van Leyden. Als cultuurcoördinator, ben ik altijd op zoek naar ruimte voor kunst en cultuur binnen ons overvolle onderwijsprogramma, en natuurlijk bezig om mijn collega’s hierover inzicht te geven. En wat bleek! VTS is daar een uitstekend middel voor, want naast dat kinderen in aanraking komen met kunst en de esthetische kant wordt ontwikkeld, zijn er meer kerndoelen te behalen. Het stimuleert namelijk het kritisch-analytisch denken, het leert naast reflecteren ook elkaars reflecties te respecteren, het breidt de woordenschat uit en de kinderen leren beurten krijgen en samenvatten. En om mijn collega’s de samenhang te laten zien tussen de lesstof en kunst beschouwen heb ik gekozen voor beeldmateriaal wat past bij de thema’s van de leergebieden per leerjaar. Ik heb daar leeftijdsadequate kunstwerken bij gezocht. De ene keer werd het benut om de voorkennis naar boven te halen, en de andere keer werd er gekeken wat de opbrengst van een thema was. Ik heb bereikt, gezien de positieve feedback, dat mijn collega’s inzien wat VTS kan betekenen voor onze school. En natuurlijk hoop ik, als ambassadeur voor Visual Thinking Strategy, dat ik jullie heb kunnen laten inzien wat een betekenisvolle rol VTS kan spelen in ons onderwijs. Tot slot! Wil ik dat onze VTS-beeldbank op Prowise-presenter zal blijven groeien en dat VTS deel wordt van het repertoire van mijn collega’s. En dat de subsidieaanvraag die we met 5 Leidse scholen, ons bestuur en de cultuureducatiegroep bij Het fonds voor cultuurparticipatie opnieuw wordt ingediend. Helaas was het subsidieplafond dit voorjaar bereikt. Leiden VTS komt er aan!;None;None