Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Pitch voor LAB-A (5 oktober 2018)

Laatst bijgewerkt op:

PITCH, LAB-A 5 oktober 2018 Korte versie pitch: Ik maak een lessenserie (leerlijn) "Bijbelverhalen leren interpreteren" voor jongeren (vo onderbouw) die zo cultuur, taal en religie beter begrijpen en die door deze verhalen bemoedigd en geïnspireerd worden in hun persoonlijke ontwikkeling en (relationele) vaardigheden. Lange versie van deze pitch: Als docent Godsdienst-Levensbeschouwing en Religious Education ga ik een doorlopende leerlijn maken voor de onderbouw in het vo (VMBO-TL, havo en vwo) met verhalen rondom zes Bijbelse personages (Jozef, Mozes, David, Jezus, Petrus en Paulus). De verhalen moeten zoveel mogelijk aansluiten bij de leefwereld, interesses en behoeften van de leerlingen. Alle leerlingen moeten in staat zijn om (universele) principes (bv. opbouwend spreken en iemand helpen) uit deze verhalen te halen die ze bemoedigen en stimuleren in hun persoonlijke ontwikkeling, sociale en creatieve vaardigheden en welbevinden. Door deze leerlijn leren ze Bijbelse verhalen te herkennen in onze cultuur, taal en kunst en in de monotheïstische religies. Ook leren ze verschillende manieren van interpreteren (literair of theïstisch) en dat er één grote doorlopende verhaallijn te ontdekken is in de 66 Bijbelboeken. Hierdoor kunnen ze de Bijbel en andere monotheïstische religies beter begrijpen. Naast de OIA-leesmethode gebruik ik (vertaalde) video’s van The Bible Project (hermeneutische cirkel) en ander modern materiaal, zoals films en muziek, zodat de lessen een hoog ‘edutainment-gehalte’ (educatie én entertainment) hebben. Om het geheel te laten slagen heb ik ideeën, klankborden en grenzen nodig om het lesmateriaal toegankelijk en aantrekkelijk te maken voor leerlingen van verschillende niveaus.;None;None