Pitch 'van leiders naar begeleiders'
Mijn naam is Guido Smits, 35 jaar en sta inmiddels al 7 jaar voor de klas als docent Engels. Ik werk nu al 6 jaar op het Munnikenheide College te Rucphen. Het afgelopen jaar hebben mijn collega’s en ik flink aan de weg getimmerd om ons onderwijs te verbeteren, door gepersonaliseerd en vakoverstijgend onderwijs een centrale plaats te geven. In schooljaar 17/18 wordt het tijd om de taak van de mentor te veranderen. Een passende rol bij onze nieuwe manier van werken is een nog meer coachende rol, dan dat wij als mentoren al aan namen. Zoals de titel al zegt willen wij van leiders naar begeleiders.
Wij als docenten(21) willen in de lab-uren(werk-uren) een ondersteunende rol aannemen en met elke leerling tweewekelijks een coachgesprek voeren, aan de hand van zelfontwikkelde rubrics. Deze rubrics ontwikkelen wij voor zowel de cognitieve vakken, als op het gebied van algemene vaardigheden en sociale vaardigheden. Dit alles willen wij doen omdat we van mening zijn dat onze rol moet veranderen met het oogpunt op de toekomst. De 21 docenten hebben zelf aangegeven graag te willen participeren in onze pilot. Verder zijn we momenteel bezig met een cursus didactisch coachen, met als doel om zelfbewuster en met de juiste gesprekstechnieken deze gesprekken aan te gaan. Naast zaken ontwikkelen en het coachen van leerlingen vormgeven, wil ik graag een onderzoek uitvoeren, met het oogpunt op 18/19, om te kijken naar de haalbaarheid van de verhouding mentor/coach in het huidige model van onderwijs dat wij hanteren op het MC. ;None;None