Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Pitch TO en TA, talentontwikkeling vanuit TA-concepten

Laatst bijgewerkt op:

Mijn naam is Marieke Helmons. Ik werk op de St. Maartenschool in Halsteren. In 2015 heb ik mijn MLI afgerond met een onderzoek naar didactische principes die het divergent denkvermogen van kinderen bevorderen. Nu wil ik verder met innovatief onderwijs en het doen van gedegen onderzoek, wat een positieve uitwerking zal hebben op mijn persoonlijke ontwikkeling, de ontwikkeling van mijn school en de ontwikkeling van het gehele beroepenveld.

Buiten divergent denken is talentontwikkeling een speerpunt van onze schoolvisie/missie. Ikzelf zie het als mijn missie om ervoor te zorgen dat ik mijn leerlingen opleid tot zelfstandige, zelfverzekerde en autonome deelnemers aan de toekomstige maatschappij. Talentontwikkeling is hierbij belangrijk. Het is waardevol dat je weet waar je goed in bent en waar je sterke punten liggen. Kinderen leren om deze sterke punten in te zetten en optimaal te gebruiken, zal toedragen aan mijn missie. Om dit te kunnen bewerkstelligen zullen kinderen een goed en gezond zelfbeeld moeten hebben. Transactionele Analyse heeft bewezen hier aan bij te dragen.

Door het doen van onderzoek wil ik parameters van talentontwikkeling omschrijven en gaan kijken welke TA-concepten ingezet kunnen worden in de klas die voor een bevordering van talentontwikkeling zorgen. Deze concepten worden omgevormd tot een set van didactische principes die mijn collega’s en ik d.m.v. ‘coaching on the job’ in gaan zetten. Uiteindelijk wil ik bekijken of deze interventies zullen zorgen voor een bevordering van de talenten van onze leerlingen.

Ik heb behoefte aan uitwisseling, ondersteuning, inspiratie, netwerkmogelijkheden en momenten van bezinning.

;None;None