Pitch Tijdvakkenmuseum
Ik ben Hayo van Reek, docent geschiedenis, beeldende vakken en informatica. Ik ben op zoek naar een vernieuwende manier om de oriëntatiekennis bij het vak geschiedenis door de leerlingen te laten beleven. In de loop van de onderbouw en vooral in de bovenbouw merk ik dat leerlingen moeilijk grip kunnen krijgen op deze kennis. Het plan is om deze kennis, in de vorm van de tien tijdvakken en de 49 bijbehorende kenmerkende aspecten, een plaats te geven in een virtueel historisch museum. Dit museum zal overal vanuit de internetbrowser beschikbaar zijn en is dus op elke device uitvoerbaar. De leerlingen kunnen een reis maken door de oriëntatiekennis aan de hand van archeologische vondsten, wandkaarten en zowel geschreven als gesproken tekst. Het museum kan dus worden ingezet als ondersteuning van de uitleg, als middel om leerlingen thuis met de stof aan de slag te laten gaan en als voorbereiding op een toets. Naast de ontwikkeling van het product zelf is het testen ervan in de praktijk erg belangrijk, zowel op technisch vlak als op onderwijsvlak. Het product zal draaien op gametechnologie en zal aanvankelijk bugs bevatten die gevonden en opgelost moeten worden. Ook moet het museum in de lespraktijk worden uitgevoerd om te kijken wat er werkt en wat niet.;None;None