Pitch Teamteaching
Het volgende beeld herken je misschien wel: als je tijdens een doorsnee schooldag over de gangen van een gemiddelde middelbare school loopt, kom je veel gesloten deuren tegen. Af en toe misschien een leerling die nog iets uit een kluisje moet halen of onderweg is naar het toilet. Door de ramen naar de lokalen kun je leerlingen zien die, al dan niet even aandachtig, op een docent gefocust zijn. De tafels liggen vol met boeken, schriften, etuis en af en toe kom je een klas tegen die met iPads werkt. Op het Herbert Vissers College, de school waar ik werk, is het beeld ook zo. En ik kan het weten. Ik heb er zes jaar op school gezeten en ben er nu ruim drie jaar docent. Met mijn plan komt er verandering in dit beeld. Ik ga, met een groep collega’s, de samenwerking opzoeken door samen les te geven. Twee (of meer) docenten op één grote groep leerlingen. Dit geeft enorm veel mogelijkheden. Het beeld zal veranderen, doordat de groepen leerlingen in een grotere ruimte les hebben of doordat de samenwerking tussen de lokalen wordt opgezocht. De les zelf gaat er ook anders uitzien. Teamteaching maakt het mogelijk om van elkaars kwaliteiten te benutten (want één plus één is drie!) en om de groep op een andere manier in te delen. De docent en de leerling gaan hiervan profiteren. Het komende jaar wil ik de tijd nemen om op zoek te gaan naar de beste manier van teamteachen. We willen onze bevindingen volgend schooljaar gaan delen met meer collega’s binnen en buiten onze eigen school. Ben je nieuwsgierig? Ik vertel je graag meer! Is jouw school al bezig met teamteachen? We komen graag een keer kijken!;None;None