Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

pitch: Reken maar!

Laatst bijgewerkt op:

In mijn klas zie ik kinderen met een innerlijke drang zich te ontwikkelen, met nieuwsgierigheid en de behoefte om te leren en te groeien.  Hiervoor wil ik alle ruimte bieden en dit stimuleren. Maar tegelijkertijd voel ik de behoefte aan overzicht, controle, borgen. Dat is een dilemma en niet alleen van mij.... Ons team werkt vanuit de Montessorivisie: in een doordacht ingericht klaslokaal, met mooie Montessorimaterialen, krijgen kinderen inzicht in wat ze aan  het leren zijn. Het kind maakt keuzes om zo in eigen tempo en op eigen manier te kunnen leren en ontwikkelen.  De leerkracht neemt in die voorbereide omgeving een bijzondere rol in: van vertrouwen geven, begeleiden en loslaten waar mogelijk. Kunnen wij iets ontwikkelen waarbij we onszelf voldoende houvast geven om los te kunnen laten?  Reken Maar! Dus ontwikkelen we een visueel overzicht van domeinen en streefdoelen, passend bij de opbouw van het Montessori-rekenonderwijs door de hele school. Per domein geven we aan met welke materialen en op welke manieren geoefend kan worden. Leerkracht en kind gaan samen in gesprek over gestelde doelen, benodigde hulp, vanuit aanwezige talenten en vaardigheden. Dit geeft keuzevrijheid en overzicht.  Zo komen we tegemoet aan de psychologische basisbehoeften van zowel het kind als de leerkracht: autonomie, competentie en relatie. Dit past bij mijn rol binnen de school. Als expert hoogbegaafdheid werk ik vanuit de positieve psychologie: gelukkige kinderen zijn in staat te leren, uitdagingen aan te gaan, vaardigheden te ontwikkelen en om te gaan met frustratie. Hoge doelen en warme begeleiding, belangrijk … voor alle kinderen.;None;None