PITCH - reflecteren bij kleuters
Mijn naam is Marjan Hengeveld. Mijn passie is werken met jonge kinderen. De ontwikkeling van het jonge kind is zo mooi en fascinerend. Ik werk al bijna 25 jaar in het basisonderwijs en elke dag ervaar ik dat weer opnieuw. De onderbouw is echt mijn plek: spelend leren! De laatste 10 jaar werk ik met veel plezier op De Mirt.De Mirt is een integraal kindcentrum in Kampen. Samen met mijn collega’s werk ik aan een doorgaande (ontwikkelings) lijn voor kinderen in de leeftijd van 0-13 jaar. De overgang van basisschool naar Kindcentrum geeft mij energie en is een nieuwe uitdaging. Ik ben vertrouwenspersoon op de Mirt. Een luisterden oor, tijd en aandacht geven voor wie dat nodig heeft. Het is fijn dat ik op die manier voor alle leerlingen en het team iets kan betekenen. Mijn taak als cultuur coördinator vind ik te leuk en past bij mijn persoonlijke interesse in cultuur Kleuters zijn kleine, spelende mensjes die later zelfstandig in onze maatschappij moeten kunnen functioneren. Daarvoor zijn heel veel vaardigheden nodig en één daarvan is reflectie. Ik ben benieuwd of je kleuters reflectie (attitude en vaardigheden) kan aanreiken/oefenen op hun eigen speelgedrag. Het aanbieden en aanleren van vaardigheden lijkt soms makkelijker gezegd dan gedaan. Wat versta ik onder een bepaalde vaardigheid? Wat betekent het voor mij en voor het kind? Wat leren wij over de omgang met de kinderen? Binnen het team waarin ik werk spreken we vaak over reflectie. We leiden onze toekomstig collega’s op, reflecteren met elkaar en werken aan eigenaarschap bij elkaar en bij de kinderen. Dan is reflectie een belangrijke vaardigheid. Ik zou graag bij willen dragen aan een onderzoek naar reflectieve vaardigheden van het jonge kind. Wat hebben zij nodig van elkaar en mij om het zelf te leren doen. Door middel van literatuuronderzoek en het interviewen van diverse collega’s binnen het onderwijs wil ik het begrip reflectie inhoud geven. Mijn startvraag is: waar zie je reflectie? Door observaties, spelaanbod en oefeningen wil ik in kaart brengen welke vaardigheden helpend zijn om tot reflectie te kunnen komen. De vraagstelling tijdens reflectie wil ik ook in kaart brengen. Samen met een leerteam uit mijn team willen we teamgesprekken voorbereiden over reflectie. De doorgaande lijn in ons kindcentrum begint dan bij het jonge kind. Gelukkig werk ik samen met mooie onderwijsmensen in mijn leerteam op De Mirt. We willen samen bouwen aan beter onderwijs en dat geeft mij flow en positiviteit. Ik heb feedback nodig van mensen om mij heen. Ik zie er naar uit om binnen het LOF mensen te ontmoeten die ook hun steen bijdragen aan de ontwikkeling van onderwijs ;None;None