Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Pitch project

Laatst bijgewerkt op:

Verse broodjes van de bakker, een goede kop koffie en de eerste paar aardbeitjes uit het moestuintje van Albert Heijn stonden op de tafel in een zonovergoten tuin. Van alle gemakken voorzien zaten mijn collega en ik in de laatste week van onze vakantie plannen te maken. Al die mooie plannen die ik had beschreven in mijn aanvraag bij het Leraren ontwikkelfonds begonnen steeds meer vorm te krijgen. Het idee is vrij simpel, zoals de beste ideeën dat vaak zijn. In navolging van de invoering van informatietechnologie op de theoretische leerweg in onze bovenbouw willen we nu ook de onderbouw dit vak aanbieden. Ittl, zoals het vak werd afgekort, noemen we bij ons op school Design & Innovation. Dat klinkt, vinden wij, toch een stuk beter. Als pilot-school doen wij mee aan de ontwikkeling van dit nieuwe vak, dat vanaf dit schooljaar aangeboden mag worden als regulier vak in de bovenbouw van het vmbo-tl. Maar wij willen dit vak graag in elk leerjaar aanbieden. Om dat mogelijk te maken moet er een hoop gebeuren. Het curriculum van de vakken tekenen, handvaardigheid en techniek worden opnieuw verdeeld en uitgebreid met onderdelen die passen in de lijn van het curriculum van Design & Innovation. Zo ontstaan 2 prachtige nieuwe vakken: beeldende vorming en Design & Innovation. Nieuwe lesinhoud wordt geschreven, samengesteld en bestaande lessen aangepast, herverdeeld of in een nieuw jasje gegoten. Een enorme, maar schitterende klus, die zonder de subsidie van het LOF nooit in één keer had kunnen plaatsvinden. Maar we doen meer dan alleen 2 ‘nieuwe’ vakken vormgeven. We sluiten aan bij allerlei actuele ontwikkelingen. Denk aan de zogenaamde 21st Century Skills, waaronder mediageletterdheid. We werken aan doorlopende leerlijnen, bijvoorbeeld in samenwerking met het MBO. We verbreiden ons netwerk uit en vragen mensen die werkzaam zijn in de creatieve sector of in de ICT om eens langs te komen (en dan is Hilversum een mooie plek om te werken). We overleggen met de ‘digi-coaches’ die in onze scholengroep zijn aangesteld om het onderwijs goed aan te laten sluiten op het digitale tijdperk. We doen kleine onderzoekjes, die ik met mijn Master ‘Learning and Innovation’ op zak steeds beter uit kan voeren, om te kijken of onze planen ook het gewenste resultaat opleveren. We raken aan thema’s als zelfstandig leren (bij Design & Innovation zoeken leerlingen veel zelf uit en werken zij met online tutorials) en motivatie van leerlingen. met andere woorden: we zitten middenin allerlei ontwikkelingen die NU gaande zijn en maken daar onderwijs van. Een betere baan bestaat er niet. ;None;None