Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Pitch pioniersdag #4

Laatst bijgewerkt op:

Begin met het einde voor ogen (Covey, 2010).  In april 2014 heb ik het doel geformuleerd om eindschooljaar 2014-2015 een interactief platform te hebben gerealiseerd, waarbij de 3 scholen binnen de Afrikaanderwijk kennis halen en delen en elkaar ontmoeten; oftewel de realisatie van “Kenniszone”. De 3 betrokken scholen zijn gevestigd binnen de Afrikaanderwijk te Rotterdam en vormen samen één Children Zone. In de Rotterdam Children’s Zone werken scholen, overheid, consultatiebureaus, kinderopvang, woningcorporaties, bedrijven en andere partners nauw samen. De school vormt de kern van de zone. Het doel is dat Rotterdam-Zuid in 2030 op het niveau komt van de vier grote Nederlandse steden. Rotterdam Children’s Zone is gebaseerd op de succesvolle Harlem Children’s Zone uit New York. De samenwerking binnen de Afrikaanderwijk bevindt zich op directieniveau. Middels “Kenniszone” wil ik realiseren dat leerkrachten binnen de Afrikaanderwijk gaan samenwerken. Zodat ze gebruik kunnen maken van elkaars talenten, specialisme, ervaringen en expertises.  Nadat ik te horen had gekregen dat mijn projectplan door was bij onderwijspioniers 2014-2015 ben ik enthousiast aan de slag gegaan. Alle leerkrachten heb ik op de hoogte gesteld van mijn projectplan en van de veranderingen rondom “Kenniszone”. De bekende Franse beroepspiloot en schrijver Antoine de Saint-Exupéry had eens de uitspraak: “Als je een schip wilt bouwen, moet je niet beginnen met de taken te verdelen en de mensen hout te laten halen. Ze moeten eerst verlangen naar de zee”. (Wikipedia, 2014). Deze uitspraak geeft, voor mij, aan wat veranderen is. Het belangrijkste onderdeel van veranderen zijn niet de taken, het materiaal of het plan. Het allerbelangrijkste onderdeel van een verandering zijn de mensen. Communicatie heb ik hierbij ervaren als de belangrijkste vaardigheid. Wanneer je op een effectieve manier met iemand om wilt gaan, iemand wilt beïnvloeden, moet je degene eerst begrijpen (Covey, 2010).  Voor de realisatie van “Kenniszone” is er een klankbordgroep opgericht. Per school zijn er enkele leerkrachten die aan “het schip Kenniszone” willen bouwen, leerkrachten die luisteren naar hun team en leerkrachten die het enthousiasme rondom “Kenniszone” verbreden en versterken.  Door de kansen die onderwijspioniers mij heeft gegeven heb ik geleerd om initiatief te nemen, mijn verantwoordelijkheid te pakken om iets te laten plaats vinden, proactief te zijn en te denken in oplossingen (Covey, 2010). Het einddoel van kenniszone heb ik nog niet gerealiseerd. Vanaf april 2015 kunnen alle leerkrachten binnen de Afrikaanderwijk gebruik maken van “Kenniszone” middels de website www.kenniszone.com Dit resultaten en de positieve ervaringen vanuit het proces naar “Kenniszone” toe geven mij een trotsgevoel.;None;None