Pitch ontwerpend en onderzoekend leren op sterrenschool de Ruimte Almere
Dit ben ik, Bas van Meerveld, rekenspecialist op Sterrenschool de Ruimte voor leerlingen van 8 tot 12 jaar. Dit is ook de unit waar mijn project ontwerpend en onderzoekend leren ( OOL ) uit ga voeren. Ik ben binnen de sterrenschool ook de trekker van het school breed traject implementatie OOL(Het ontwerpteam). Ik ga leerlijnen opzetten om de 21e -eeuwse vaardigheden praktisch aan te bieden aan leerlingen en leerkrachten. Binnen de unit-rekenen gaan we door middel van onderzoekend leren deze vaardigheden toepassen in de praktijk. Leerlingen leren op een mooie manier zich te ontwikkelen vanuit hun onderzoeksvragen en zo hiervoor oplossingen te bedenken. Zo willen we het gaan doen Op sterrenschool de Ruimte willen we gaan experimenteren met ontwerpend en onderzoekend leren vanuit workshop-onderwijs. We ontwikkelen het onderzoekend leren bij leerlingen, door doelmatig te werken aan de 21e -eeuwse vaardigheden (SLO). Hierbij combineren we het vakgebied Natuur en techniek met rekenonderwijs en later ook nog taalonderwijs. Door de verbinding tussen deze twee vakken creëren wij een boeiende uitdagende leeromgeving. Dit wordt gerealiseerd door: – Leerlijnen voor de verschillende 21e -eeuwse vaardigheden , waardoor voor leerkrachten en kinderen een overzicht ontstaat als houvast en leidraad. Ook ontstaan er zo criteria om deze vaardigheden te evalueren. - Portfolio ontwikkelen om voortgang leerlingen weer te geven. - Uitwisseling good practice in unitoverleg tbv implementatie gedachte goed ontwerpend en onderzoekend leren. Dit heb ik van jou nodig,
- Hoe houd ik de processen in de gaten, zonder daarbij op de stoel van anderen te zitten of problemen al voor ze op te lossen
;None;None