Pitch: Onderzoekend leren in de 21ste eeuw
Om de kinderen van nu goed voor te bereiden op de toekomst, is er in het onderwijs steeds meer aandacht voor vaardigheden naast kennis. Vanuit die behoefte is er veel tijd gestoken in het omschrijven van de 21ste -eeuwse vaardigheden. De begrippen zijn nu vastgesteld, maar hebben voor ons team nog weinig inhoud. Om er als school mee aan de slag te kunnen moeten de vaardigheden omgezet worden in doelen die concreet zijn. Ik ga aan de slag met het opzetten van leerlijnen om de 21ste -eeuwse vaardigheden praktisch aan te bieden aan leerlingen en leerkrachten. Bij deze vaardigheden moet je denken aan; Zelfregulering, Kritisch en Creatief denken, Probleem oplossen, Computational thinking, Informatie, ICT en sociaal en culturele vaardigheden, Media wijsheid, Communiceren en Samenwerken. Deze competenties wil ik omzetten in bruikbare begrippen die toepasbaar zijn in het (basis) onderwijs. Ik ben Marielle van der Heijden en werk op Montessorischool Anne Frank in Doesburg. Daar ben ik leerkracht en daarnaast coördinator voor Kosmische educatie, onze benaming voor de kennisgebieden. Bij Kosmische educatie experimenteren wij sinds vorig schooljaar met onderzoekend leren. We willen het onderzoekend leren verder ontwikkelen, waarbij doelmatig wordt gewerkt aan 21ste -eeuwse vaardigheden. Ik ga dit doen door; vaardigheden te clusteren, me inhoudelijk te verdiepen, deze kennis om te zetten in doelen, deze vast te stellen in een leerlijn en daarna toe te passen in onze onderwijspraktijk. Dit alles in nauw overleg met mijn collega’s. Vanuit het LOF netwerk hoop ik hierbij ondersteuning te krijgen in de vorm van kritische meekijken en meedenken en inhoudelijke kennis.;None;None