Pitch - multifunctioneel Mediawijsheid lokaal
Een lokaal is bij ons op school vrij traditioneel ingedeeld: 16 individuele tafels gericht naar de voorkant van het lokaal. Er kan met de tafels geschoven worden om samen te werken in tweetallen of in een groepje. Het lokaal nodigt niet uit om de lessen eens op een andere manier te geven dan het geijkte: luisteren-samen lezen-klassikaal bespreken-huiswerk maken. Op een dag heeft een leerling bij ons op school 7 ongeveer dezelfde lessen. Dat is voor de grote groep leerlingen met ASS-problematiek erg prettig maar steeds meer leerlingen hebben ook meer afwisseling in de les nodig, afwisseling in werkvormen bijvoorbeeld. Met behulp van mijn LOF ga ik een lokaal inrichten. Eigenlijk ga ik vooral schuiven met tafels en computers waardoor er in de ruimte verschillende werkplekken ontstaan: individueel aan een computer, in een kleine groep aan een instructietafel of een werkplek voor een tweetal. Een muur van het lokaal verf ik groen zodat er filmpjes gemaakt kunnen worden met behulp van een greenscreen. Waarom zou je op papier M O E T E N verwoorden hoe de bloedsomloop werkt als je het ook met behulp van een filmpje kan? Ik hoop op deze manier collega’s uit te dagen om op een andere manier naar hun lessen te kijken: is een klassikale instructie nog de beste oplossing voor alle leerlingen? Is een proefwerk zoals we dat nu hebben nog wel de beste manier om te controleren of de leerling de leerstof begrepen heeft? Moeten alle leerlingen dezelfde opdrachten maken? Op welke manier kan ICT mijn lessen ondersteunen? Er zal geen antwoord op deze vragen komen, mijn doel is om deze vragen te laten ontstaan!;None;None