Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Pitch LOF oogstmarkt

Laatst bijgewerkt op:

Bijna  een jaar geleden beschreef ik mijn project in mijn eerste blog. De start van een nieuw schooljaar is het ideale moment om te kijken naar wat afgelopen jaar bereikt is en wat de toekomst gaat brengen. Op de school waar ik werk zijn we een nieuw vak gestart, design & Innovation. Landelijk is dit vak bekend als ITTL, een nieuw vak dat zich richt op ICT en technologische vernieuwingen op het vmbo-tl. Dat een dergelijk vak onmisbaar is in het onderwijs behoeft volgens mij weinig uitleg. Er is een enorme vraag naar leerlingen en studenten met een passie voor techniek. De razendsnel veranderende wereld vraag bovendien om mensen die in staat zijn zich te blijven ontwikkelen. Mijn project is een prachtig voorbeeld van wat je als docent kan bereiken als je initiatief en enthousiasme toont. Toen ik gevraagd werd om samen met collega's het nieuwe vak in de bovenbouw vorm te gaan geven heb ik dit met beide handen aangepakt. Binnen een jaar zetten we het nieuwe vak op poten en we waren zo enthousiast dat we meer wilden. We bedachten een plan om het vak een plek te geven in het curriculum van elk leerjaar door te schuiven met uren van andere vakken en een aanvraag bij het LOF gaf ons de ruimte om een aantal uur per week bezig te zijn met de ontwikkeling van het vak. Het project hield in dat we de lesuren van de beeldende vakken, een aantal uren projectonderwijs en het ietwat verouderde vak techniek als het ware in een grote trechter te gooien. Hieruit ontstonden twee 'nieuwe' vakken: beeldende vorming en Design & Innovation. Het onderwijs is gemoderniseerd en gestroomlijnder en bied allerlei ruimte om ons onderwijs aantrekkelijker te maken en te experimenteren met nieuwe werkvormen en manieren van beoordeling. Leerlingen werken bijvoorbeeld heel veel met online (video) tutorials als instructiemiddel. Dit geeft mij als docent meer ruimte om een coachende rol aan te nemen en leerlingen kunnen op hun eigen tempo werken. Met mijn masterthesis kon ik bovendien onderzoek doen naar wat deze manier van instructie vraagt van leerlingen en of zij met tutorials willen blijven werken als zij er eenmaal aan gewend zijn. het onderwijs zal de komende jaren in ontwikkeling blijven en ik hoop met steeds meer docenten en scholen te kunnen samenwerken aan het ontwikkelen van het vak ITTL, dat vanaf vorig schooljaar een regulier vak is geworden. ik kijk er naar uit te zien hoe leerlingen zich ontwikkelen die vanaf klas 1 het vak volgen en hoe zij hun nieuwe vaardigheden in gaan zetten. De beoordeling (van vaardigheden) blijft een interessant vraagstuk waar ik graag met anderen aan verder werk.;None;None